Ideologia edukacyjna-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 2009
Wyświetleń: 4305
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Ideologia edukacyjna-opracowanie - strona 1

Fragment notatki:

IDEOLOGIA EDUKACYJNA Jest to szeroki zbiór idei i poglądów o edukacji, które są przyswajane i wyrażane przez grupy ludzi.
Ideologie edukacyjne wyrażają:
stosunek określonych grup do edukacji
działania praktyczne w tej dziedzinie
Jej głównym celem jest wyjaśnianie i porządkowanie wiedzy, aktywizowanie ludzi do różnorodnych działań.
U wszelkich postaw wszelkich koncepcji oświaty znajdują się ważne elementy ideologii. Wyrażają się one w celach polityki oświatowej, preferowanych w działaniach edukacyjnych.
Uzasadnienie reform szkolnych, innowacji pedagogicznych zawsze bezpośrednio lub pośrednio odwołuje się do określonych systemów wartości czy ideologii. Ideologie edukacyjne mają swe odzwierciedlenie w praktyce edukacyjnej - w niej sprowadzają się bądź dyskredytują różne koncepcje. Obecnie nie ma szans na zdecydowaną dominację jednej tylko ideologii edukacyjnej. Coraz częściej istnieje konieczność negocjacji, znajdowanie kompromisu, wyrażania racji o różnych poglądach, poszukiwania rozwiązań które mogłyby być przyjęte przez zwolenników różnych ideologii.
Dziedzina ideologii edukacyjnej stanowi obszar bardzo zróżnicowany. Istnieje ideologia podstawowych problemów, które pozwalają ukazać istotę i zróżnicowanie ideologii edukacji: ogólny cel edukacji, zadania szkoły, ogólne cechy powszechnych ideologii, dziecko w procesie uczenia się, administracja i nadzór oświaty, charakter programów szkolnych, treści programowe, metody nauczania i oceniania, proces wychowawczy.
Istnieją różne klasyfikacje ideologii edukacyjnej: fundamentalizm, intelektualizm, konserwatyzm, liberalizm, libertynizm, anarchizm edukacyjny, ideologia arystokratyczna, burżuazyjna, demokratyczna, proletarialna, rewizjonistyczna, romantyczna
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz