To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
TOMASZ MORUS - „głos sumienia” początków anglikańskiej reformacji oraz jedna z trzech najwybitniejszych postaci anglikańskiego renesansu.
- ten uczony, prawnik, teolog, mąż stanu, męczennik wpłynął swoją osobą nie tyle na rozwój reformacji w Anglii, co przede wszystkim na powstanie nowego gatunku literackiego - powieści futurystycznej i idealistycznej o tematyce społecznej. - Utopia tytuł jego najwybitniejszego dzieła, stała się terminem obiegowym na określenie ustroju społeczno-politycznego pojmowanego nie tylko jako ideał pożyteczny i wysoce pożądany, ale równocześnie zupełnie nierealny.
- do historii przeszedł głównie jako teoretyk polityczny, który sprzeciwił się zamiarom Henryka VIII, aby wyprzeć papieża i wystąpić jako głowa kościoła anglikańskiego - był zarówno dalekowzrocznym wizjonerem, jak i krytykiem współczesnego mu społeczeństwa.
- jako człowiek odrodzenia był otwarty na nowe idee i sposoby myślenia. Z entuzjazmem odkrywał nowe horyzonty, pojawiające się dzięki rosnącemu zainteresowaniu literaturą antyczną.
MORUS I REFORMACJA W ANGLII
- podobnie jak Colet i Erazm odczuwał potrzebę większej tolerancji religijnej oraz przeprowadzenie reform w obyczajowości i życiu kleru, ale stanowczo sprzeciwiał się rozbiciu Kościoła.
CZŁOWIEK I WYCHOWAWCA EPOKI RENESANSU
- razem z przyjacielem Erazmem obaj kładli nacisk na moralny i religijny wymiar myśli renesansowej. Nie ograniczali się jedynie do świeckich czy artystycznych nowinek z Italii. Poświęcali tyle samo uwagi filozoficznym i moralnym kwestiom poruszanym przez greckich myślicieli, takich jak Platon czy Arystoteles, co historii i legendom. Na tym polega różnica między renesansem angielskim a kontynentalnym. Morus chciał zachować angielskie prawo zwyczajowe kosztem prawa rzymskiego, zaś w sprawach wychowania opowiadał się za uwzględnieniem wymiaru tak religijno-moralnego, jak i akademickiego.
- w listach do nauczyciela swoich dzieci podaje dokładne wskazówki dotyczące ich wychowania. Kobietom zaleca zdobywanie wyższego wykształcenia zwłaszcza w literaturze i filozofii starożytnej jako antidotum nad nudne lekcje muzyki, haftowania i gotowania. - zdominowana przez Kościół oświata nie oferowała prawie nic poza uczeniem się na pamięć katechizmu i odmian łacińskich, ćwiczeń w liczeniu i tłumaczeń z angielskiego na łacinę i odwrotnie. Wzrost zainteresowania literaturą grecką wpłynął na pojawienie się świadomości istnienia odmiennego sposobu postrzegania świata jako miejsca oraz człowieka jako uosobienia piękna, posiadającego niepowtarzalną osobowość. Świadomość ta zmieniła poglądy na wychowanie a Morus dążył do tego, aby owe zmiany znalazły odzwierciedlenie w praktyce jako „Akademii”
„AKADEMIA MORUSA”
(…)
… dorosłych, pełnowartościowe programy nauczania, wychowanie moralne i akademickie, nauczanie w języku narodowym. Taka wizja została zaprezentowana w Utopii. Wzorców dostarcza nam także jego „Akademia”. Fakt, że z jego poglądami utożsamiają się w równej mierze zarówno socjaliści jak i liberałowie jest swego rodzaju fenomenem. Ten komu się to udało bez wątpienia zasługuje na miano „człowieka na każdą porę”.
2…
… w zupełności. - Utopie można potraktować jako satyrę polityczną lecz również jako bajkę i fantazję literacką.
- pisząc Utopie Morus chciał uwrażliwić ludzi na istotę społecznego i politycznego zła otaczającego ich świata, pokazując zjawiska takie jak np. inflacja, korupcja, wyzysk ubogich, wojny prowadzone z byle powodu, przepych dworu, nadużywanie władzy przez monarchów absolutnych itp. - dzieci i dorośli…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)