To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
HISTORIA PUBLIC RELATIONS
3 koncepcje początku PR
PR istnieje odkąd tylko pojawili się ludzie i odkąd musieli zdobywać zaufanie innych. Oznacza to, że PR istniał na długo zanim wymyślono mu odpowiednią nazwę. od ok. 2000 r.p.n.e. tworzenie księgi państwa (Mezopotamia), korzystne informacje o władcach (Indie), pozytywny rozgłos i poparcie społeczne - retoryka i erystyka - sztuka przekonywania (Grecja), gazeta (Acta Diurna) - wiadomości dla obywateli (Rzym)
łacina wprowadza pojęcia publiczność, relacje, melodia
chrześcijaństwo rozwija się poprzez dialog, kazania, bezpośredni kontakt, ofiara życia bezinteresowność (podstawa etyki)
XV w. - wynalezienie druku przez Guttenberga - wykorzystanie w promocji władców propagowaniu wiary, artyści wykorzystywanie do kreowania wizerunku możnowładców
rewolucja francuska 1789 - 1799 - rodzi się świadomość społeczna i publiczność masowa - rola druków i pism periodycznych
Początek PR datuje się na okres kształtowania się pluralistyczno-demokratycznych systemów państwowych i społecznych oraz rewolucji przemysłowej XIX w. Wtedy społeczeństwo zaczęło wykazywać potrzebę celowej, systematycznej i zorganizowanej komunikacji. Zwolennicy: Carl Hundhausen, Franz Ronneberger.
PR powstał w wyniku rewolucji przemysłowej. W XIX w. powstały wielkie fortuny „robberbarons”: William Vanderbilt (właściciel linii kolejowych, po zamknięciu New York Central: „Społeczeństwo! Nie je szlag!”), magnat naftowy John D. Rockefeller, Henry Clay Frick (przemysł stalowy)
Rodzi się ruch robotniczy, rozwój prasy, powstaje reklama instytucjonalna (doradcy i radcy prawni), agenci prasowi (apolegtyczne artykuły o biznesie)
PR istnieje od czasu, gdy Edward L. Bernayds i Ivy Lee wynaleźli i usystematyzowali różnorodne techniki komunikacji perswazyjnej, a następnie rozpoczęli działalność jako doradcy PR.
1900 - 1919
Pionierzy PR: Edward L. Bernays 1891 - 1992, Ivy Lee 1877 - 1934
“Społeczeństwo musi być informacyjne” - Ivy Lee miał na myśli informacje wychodzące od firmy w kierunku jej pracowników, związków zawodowych i klientów. Społeczne przekonanie o koniecznośći powszechnego dostępu do informacji.
2. 5 ETAPÓW ROZWOJU WSPÓŁCZESNEGO PR
Katalizatory rozwoju PR w XX w. można w skrócie przedstawić następująco:
wzrost wielkich instytucji rządowych i przemysłowych
wzrastanie znaczenia konkurencji oraz przemian społecznych [note: wzrost konkurencyjności doprowadził do natłoku reklam. Napastliwe reklamy odrzucały konsumentów, co spowodowało zmniejszenie zaufania do reklam i otwarcie furtki dla PR]
(…)
…. Po I WŚ zmieniono zasady dotychczas obowiązujące w PR. 1935 - Instytut Galloupa - najstarszy instytut badania opinii społecznej na świecie, dał podwaliny pod współczesny marketing polityczny
ETAP 2 Lata 30. i 40. Tuż przed II wojną światową coraz powszechniejsze jest wykorzystywanie badań naukowych. Coraz więcej eksperymentów zajmujących się PR. Stworzenie teorii podstaw prowadzenia wojny psychologicznej. Podczas II WŚ organizacja kampanii prowadzonych na szeroką skalę przez utworzone specjalnie do tych celów Biuro Informacji Wojennej Rządu
ETAP 3 Lata 50. i 60. Wzrost oczekiwań i poziomu świadomości społecznej - opinia publiczna domagała się poszanowania praw obzwatelskich i interesowała się ochroną środowiska, nowe ruchy społeczne (Hipisi itd.) USA - 1952 - konflikt H. Truman vs. przemysł stalowy - popularyzacja PR i lobbyingu - John Hill & William Knowltown - ich zadaniem było było forsowanie korzystnych dla biznesu ustaw w Kongresie i wpływanie na wyroki Sądu Najwyższego Po II wojnie światowej intensywne badania naukowe, które wykorzystywano do poprawy efektywności komunikacji i informacji. Zawód eksperta PR zyskuje uznanie. Wzrost zapotrzebowania na usługi oferowane przez profesjonalne agencje PR…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)