Doba człowieka-opracowanie

Nasza ocena:

3
Wyświetleń: 511
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Doba człowieka-opracowanie - strona 1 Doba człowieka-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

Doba człowieka:
0:00 - pojawia się homo sapiens sapiens
8:00 - pojawia się malarstwo jaskiniowe
20:00 - Sumerowie wynajdują pismo
20:40 - w Egipcie powstają hieroglify
21:28 - pojawia się alfabet
22:06 - Homer pisuje dziełka
22:38 - 23:01 - powstaje i upada Imperium Romanum
23:38 - Gutenberg drukuje Biblię
23:53 - powstaje parowa prasa
23:53'24 - wynaleziono telegraf
23:55'22 - telefon
23:57'04 - film dźwiękowy
23:58'02 - kolorowa telewizja
23:58'16 - Sputnik na orbicie
23:58'28 - komercyjny satelita na orbicie
23:58'42 - przenośna kamera TV
23:59'11 - początki sieci komputerowej
24 - rok 1980
Wniosek - życie zaczyna się po 23 Historia PR i etapy jego rozwoju.
Historycy PR-u określają genezę tego zawodu poprzez trzy koncepcje. Według pierwszej koncepcji - Public Relations istnieje od momentu, w którym na ziemi pojawili się ludzie i odkąd musieli oni zdobywać zaufanie innych ludzi. PR zaczęto uprawiać już w czasac biblijnych - „O dobrych uczynkach i ich rozgłaszaniu nie zapominaj” (Św. Paweł, „List do Hebrajczyków” - wprawdzie Jezus mówił co innego ale widać doktryna jest elastyczna ;-). W Starożytnej Grecji ustrój demokratyczny opierał się na poparciu społecznym - a więc wymagała retoryki (sztuki skutecznego komunikowania przy pomocy słów).
Pierwszy rzymski periodyk - Acta Diurnia - służył popularyzacji władz.
Znakomitymi kreatorami wizerunku byli Ludwik XIV i Napoleon Bonaparte. Realnym początkiem PR jest wiek XIX.
II koncepcja - zaczyna się od XIX wieku - okresu porewolucyjnego w którym zaczęło się kształtować społeczeństwo pluralistyczno-demokratyczne. Zwrócono uwagę na znaczenie opinii publicznej. Rodzi się kapitalizm z miastem masowym w tle. Niezbędny jest dialog między rządzącymi a rządzonymi. Jako, że dotąd ludzi trzymało się za mordę tej nowej sztuki trzeba się uczyć.
III koncepcja - PR istnieje od czasu, gdy E.L. Barnays i Ivy Lee zaczęli działalność jako doradcy PR i stworzyli teorię PR-u (czyli od początku XX wieku).
I koncepcja raz jeszcze:
od ok. 2000 r p.n.e. tworzy się potęga państw - Mezopotamia, Indie), które to państwa narzucają obywatelom wizje potęgi, wizję doskonałych władców, etc. W Grecji rolę tę zaczyna spełniać retoryka wprzęgnięta w system ateńskiej demokracji
łacina wprowadza pojęcia publiczność, relacje, media
Ogromne znaczenie ma chrześcijaństwo oparte na dialogu, kazaniach i na szczerym altruizmie (element etyki)
XV w. - druk wskazuje rządzącym szansę wykorzystania artystów do kreowania wizerunku


(…)

… do kreowania wizerunku
Wielka Rewolucja Francuska - pojawia się świadomość mas
II koncepcja:
PR powstało w czasie rewolucji przemysłowej XIX w. Powstają wówczas wielkie fortuny - Vanderbilta (właściciela linii kolejowych), Rockefellera i s-ki. Rodzi się więc kapitalizm. Początkowo bogaci mają w dupie społeczeństwo - a więc społeczeństwo zaczyna się irytować z lekka (cytat z Vanderbilta: „Społeczeństwo ? Niech je szlag !”) - w związku z tym rodzi się ruch robotniczy, opinia publiczna, strajki - i tego typu bandytyzm. Pojawia się konieczność reklamy i dialogu ze społeczeństwem, gdyż brak tegoż kontaktu okazuje się groźny (bo hołota się burzy).
Wg. III koncepcji pionierzy PR to: - Lee i - Bernays (ten drugi przeżył cały wiek - 1891 - 1992). Są to autentyczni ojcowie PR. Świadomie mówili o potrzebie rozwoju…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz