Public Relations to kreowanie pozytywnego wizerunku osoby, instytucji, firmy lub wydarzenia.
- jest to działanie długotrwałe, a jego rezultaty są trudno namacalne.
- podstawą dobrego PR jest komunikacja między podmiotem a przedmiotem działania PR
- odbywa się przy wykorzystaniu środków masowego przekazu.
Początki:
PR istnieje od momentu pojawienia się ludzkości, odkąd ludzie musieli zdobywać zaufanie innych. Oznacza, że PR istniało na długo zanim wymyślono mu odpowiednią nazwę.
PR datuje się na okres kształtowania pluralistyczno-demokratycznych systemów państwowych i społecznych oraz rewolucji przemysłowej XIX wieku. Wtedy społeczeństwo zaczęło wykazywać potrzebę celowej i zorganizowanej działalności promocyjnej. PR istnieje od kiedy dwaj pionierzy usystematyzowali różnorodne techniki komunikacji perswazyjnej a następnie rozpoczęli działalność jako doradcy PR w dyfamacji medialnej.
Pionierzy tej koncepcji:
Edward Bernays - bodaj jako pierwszy wprzągł nauki społeczne, na czele z psychologią i psychoanalizą, do zbożnego dzieła perswazji i choć mało komu jest znany, uchodzić może za ojca wszechpotężnego dziś przemysłu public relations. Z psychoanalizą było mu po drodze, jako bratankowi Zygmunta Freuda. Przyjął też założenie, iż masy nie kierują się myśleniem, lecz "popędem, przyzwyczajeniem lub emocją", toteż należy "świadomie i inteligentnie nimi manipulować". Dokonał w tym kierunku wiele podczas swego z górą stuletniego żywota (1891-1995), wcielając w życie już od lat 20. swe koncepcje "konstruowania przyzwolenia" (the engineering of consent) i "tworzenia wiadomości".
Ivy Lee - Już ponad 100 lat temu zrozumiał ten mechanizm i 28 października 1906 roku rozesłał do mediów pierwszą notkę prasową. Dzięki temu oszczędził cenny czas na odbieranie telefonów z każdej redakcji osobno, odpowiadał tylko na pytania uzupełniające i uniknął irytacji dziennikarzy, którzy musieliby walczyć o informację. Pozyskał przyjaciół, którzy zaufali mu, że będzie się z nimi komunikował w przyszłości. Obserwując rozwój komunikacji w ostatnich latach, można powiedzieć, że notka prasowa mimo rozwoju technologii, wciąż pozostaje bardzo ważnym narzędziem PR. Zmieniła się jej forma, sposób przesyłania i liczba odbiorców, ale nie zmieniło się jedno: komunikowanie, które wyprzedza lawinę pytań, jest oszczędnością czasu zarówno dziennikarza, jak i pracowników biura prasowego. Obydwie strony będą zadowolone z tego, że czytelnik błyskawicznie dostanie informacje, a wiadomo, że zasada win-to-win jest w biznesie bardzo ważna.
Rozwój PR w Polsce:
XIV - Jakub Fugger wydał „listy kupieckie” - „Fugger Zeitungen” o asortymencie towarów i ich cenie. Fugger miał własny znak firmowy i symbole.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)