Historia Grecji - prowincja Achaja

Nasza ocena:

3
Pobrań: 28
Wyświetleń: 700
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Historia Grecji - prowincja Achaja - strona 1 Historia Grecji - prowincja Achaja - strona 2

Fragment notatki:

Prowincja Achaja
W 27 roku pne w ramach porządkowania administracji imperium August ustanowił odrębną prowincję- Achaję, Początkowo w jej skład oprócz Peloponezu i centralnej Grecji weszła Tesalia. W późniejszym czasie za Nerona albo jak sądzą niektórzy badacze dopiero za Hadriana Tesalia została przyłączona do Macedonii. Obie prowincje były oddane w zarząd namiestnikom powoływanym przez senat. Namiestnicy prowincji skupiali bardzo dużą władzę, ograniczaną jedynie przez cesarza. W całym imperium Rzymianie przerzucali liczne obowiązki na miasta. Dawne poleis stawały się zatem najmniejszymi okręgami administracyjnymi, których władze były odpowiedzialne za pobór podatków oraz utrzymanie ładu i porządku. W celu wzmocnienia miast władze rzymskie dokonały w nich zmiany granic przesiedlając ludność z mniejszych miejscowości do większych.
Miasta greckie miały bardzo różny status co było efektem otrzymywanych od władz rzymskich przywilejów. Mogły one pozostawać pod bezpośrednią kontrolą namiestnika, ale wiele otrzymało status wolnego miasta - civitas libera.
Można przypuszczać, że wolne miasta miały większą swobodę w podejmowaniu decyzji dotyczących spraw wewnętrznych a władza namiestnika prowincji w stosunku do nich była nieco ograniczona. Część wolnych miast jak Ateny posiadała zawarty formalnie z Rzymem traktat sojuszniczy. Oczywiście w żadnym wypadku nie było tu mowy o niepodległości jedynie o pewnych przywilejach i większym prestiżu. Otrzymany status często był nagrodą za postawę okazaną w czasie wojny (np. z Mitrydatesem) lub był przywilejem uzyskanym z łaski cesarza. W początkach panowania rzymskiego w Grecji powstało kilka kolonii rzymskich. Kolonia była miastem założonym dla rzymskich osadników często weteranów, którzy posiadali obywatelstwo rzymskie a w kolonii otrzymywali majątek wykrojony z ziem zabranych pierwotnym mieszkańcom. W późniejszym czasie nadanie statusu kolonii oznaczało obdarowanie nowo założonego miasta przywilejami, przede wszystkim podatkowymi. Czasami przekształcano w kolonie istniejące już miasta jak to miało miejsce w przypadku Knossos. Przesiedlaniu ludności towarzyszyło przeniesienie do nowych miast wizerunków kultowych z ich dawnych sanktuariów. W ten sposób do Patras trafił otoczony kultem wizerunek Dionizosa z Kalydonu, Na terenie Grecji istniało też wiele związków obejmujących miasta w poszczególnych regionach a także dawne plemienne struktury na niezurbanizowanych terenach Macedonii. Rzymianie w dużej mierze utrzymali istniejące już wcześniej lokalne struktury powierzając im nowe zadania. Tego typu związki pełniły przede wszystkim rolę rozjemców w lokalnych sporach, pomagały gromadzić wspólne środki, aby pokryć koszty organizowania igrzysk i opieki nad sanktuariami. Były też odpowiedzialne za organizację kultu cesarskiego. W Macedonii istniał koinon Macedończyków, w Tesalii koina Tesalów, w Achai koina Achajów.


(…)

… znoszenie istniejących w polis ograniczeń w kumulowaniu ziemi w jednym ręku i nabywaniu jej przez obywateli innych miast. I tak pojawiały się osoby posiadające rozległe majątki na terytorium różnych miast. Żyjący w II wieku ne Herodes Attyk był właścicielem majątków w co najmniej ośmiu miastach należących do trzech różnych prowincji. Wraz z wielkimi fortunami w I wieku ne zaczęto wznosić w najbogatszych rejonach takich jak Attyka czy Lakonia okazałe wiejskie rezydencje oraz rodzinne mauzolea. W wielkich gospodarstwach ziemia była użytkowana w sposób dużo mniej intensywny. Grunty gorszej jakości przeznaczano na pastwiska dla bydła i koni, których posiadanie było dumą właścicieli . Z krajobrazu znikają zatem samotnie stojące domostwa i niewielkie osady zmniejsza się liczba właścicieli ziemskich a tym samym…
… i osób przywatnych miało problemy ze zgromadzeniem odpowiednich środków.
Obraz Grecji pod panowaniem rzymskim jaki można znaleźć u autorów greckich piszących w I wieku ne takich jak Strabon czy Dion sprawia przygnębiające wrażenie. W opisach pojawiają się wyludnione obszary i miasta opuszczone przez mieszkańców, zaniedbywane sanktuaria, niszczejące na skutek wojen i klęsk naturalnych. Ten obraz…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz