Fragment notatki:
My ł społeczna Chrze cija stwa Mysł wczesnego chrze cija stwa , pa stwo , społeczno ,własno w refleksji . Kiedy w I w. po Chr. Chrze cija stwo podj ło rywalizacj na terenie imperium rzymskiego z dawnymi wierzeniami i i kultami nie rozporz dzało z pocz tku własn my l filozoficzn . Nauka Chrystusowa ma charakter religijny i nie tworzy systemu filozoficznego ale daje ZESPÓŁ NORM MORALNYCH , a te zespoły moralne z czasem stały si punktem wyj ciowym ró nych Chrze cija skich systemów filozoficznych , doktryn o pa stwie i prawie. ZESPÓŁ NORM MORALNYCH , podstawowe zało enia etyki społecznej : 1 ) na pierwszym miejscu etyka chrze cija ska wysuwa WOL , Przy czym głownym zadaniem człowieka jest uzgodnienie własnej woli z wol BO Zaleca ka demu człowiekowi d enie do doskonało ci poprzez na ladowanie ideałow nakre lonych w nauce Jezusa Chrystusa . Jednak e droga ta powinna by swiadoma i dobrowolna – czyli etyka ma charakter indywidualistyczny . Pełnia ycia jednostki mo e by tylko osi gni ta jedynie w yciu dla wszystkich . 2 ) prawo moralne głoszone przez Jezusa Chrystusa zmierza do przeniesienia cnotliwo ci z zewn trz na wewn trz. Czynnik UCZUCIA odgrywa bardzo wa n rol – tzn. wszelkie nakazy i zalecenia etyczne winni chrze cijanie urzeczywistnia na podło u MIŁO I – która jest podstaw i główn zasad MORALNO CI CHRZE CIJA SKIEJ. MIŁO – stanowi podwalin wszelkich cnót i stoi ponad wszystkimi umiej tno ciami .To w miło ci zawiera si po adanie DOBRA , PI KNA I PRAWDY – całkowite oddanie si tym ideałom. Chrze cija ska postawa to miło skierowana do Boga ,a podstaw społeczn JEST MIŁO BLI NIEGO.Miło do bli niego polega aby miłowa go TAKIM JAKIM JEST , WIDZIE W KA DYM DOBRO I PI KNO , PRZYCZYNIA SI DO JEGO SZCZE CIA bez gardzenia innymi lud mi , nie wynosi si ponad innych , by cierpliwym i tolerancyjnym ,nikogo nie s dzi nie pot pia . Ta miło musi by czynna, aktywna, z miło ci do bli niego wynikaj takie obowi zki jak : ODPUSZCZANIE WSZELKICH WIN czyli zalecenie DAROWANIA KARY . Miło chrze cija ska nie dopuszcza adnych ogranicze , adnego rozró niania – dlatego nie mo na znale jej w doktrynach wcze niejszych. Miło dotyczy wszystkich czyli nie mo na nienawidzi nikogo nawet nieprzyjaciół , wr cz przeciwnie NAKAZ ODPŁACENIA DOBREM ZA ZŁO. Ludzie nie powinni czyni tego czego by nie chcieli by im czyniono . Ludzie powinno mie inicjatyw w pełnieniu dobra – równie bez
(…)
… . W tej kwestii wyst pił najpierw przeciw Pelagiuszowi, który
głosił, i ka dy ma swobod wyboru mi dzy dobrem i złem, odrzucaj c grzech pierworodny.
Mówił, e ka dy pełni c dobre uczynki i yj c cnotliwie mo e dost pi zbawienia.
Tymczasem biskup to pot pił, przekonuj c, e człowiek jest tak pogr ony w grzechu, e
praktycznie niczego nie mo e dokona samodzielnie, bez pomocy Boga (tj. łaski bo ej); pisał,
e człowiek…
… ni
wytrzebione", o tyle gorliwiej, gdy posun ł si w latach i w wierze, zacz ł to gromi i
pot pia . Pisał: "Niczego nie nale y tak unika , jak zwi zków seksualnych". Po danie
cielesne ł czył z grzechem pierworodnym i tym stanowiskiem istotnie wpłyn ł na pó niejsz
moralno Ko cioła wzgl dem seksualizmu. Jednak e warto doda , e Augustyn uznawał
pot g po dania i opowiadał si za legalnym funkcjonowaniem…
… dla jego prawowierno ci w dłu szej perspektywie zako czyły si rozwa ania nad
istot zła, łask i woln wol . W tej kwestii wyst pił najpierw przeciw Pelagiuszowi, który
głosił, i ka dy ma swobod wyboru mi dzy dobrem i złem, odrzucaj c grzech pierworodny.
Mówił, e ka dy pełni c dobre uczynki i yj c cnotliwie mo e dost pi zbawienia.
Tymczasem biskup to pot pił, przekonuj c, e człowiek jest tak pogr ony w grzechu, e…
… mi czysto ,
ale przecie nie zaraz…", wolał wówczas by jego nami tno ci "raczej były zaspokojone ni
wytrzebione", o tyle gorliwiej, gdy posun ł si w latach i w wierze, zacz ł to gromi i
pot pia . Pisał: "Niczego nie nale y tak unika , jak zwi zków seksualnych". Po danie
cielesne ł czył z grzechem pierworodnym i tym stanowiskiem istotnie wpłyn ł na pó niejsz
moralno Ko cioła wzgl dem seksualizmu. Jednak e…
… MAJ TKOWEGO, ale warto wspomnie o chciwo ci ,która jest całkowicie
pot piona i uznana za ródło wszelkiego zła. Teocentryzm chrze cija ski przyznaje Bogu
nadrz dne i centralne miejsce w całym wiecie , a wi c tak e w społecze stwie i w yciu
jednostek ludzkich , uzwali e Bóg jest prawdziwym Panem i wła cicielem wszystkiego co
jest na ziemi – CAŁA ZIEMIA I WSZYSTKO TO CO Z NIEJ POCHODZI JEST
PRZEZNACZONE…
… nim. Popełniali czynno ci zawodowe sprzeczne z etyk chrze cija sk .
W dziedzinie gospodarczej oburzenie pisarzy wywoływała tezauryzacja i lichwa. Starali si
doprowadzi do pogl du ,i po yczka winna by bezprocentowa. Tertulian miał zastrze enia
do handlu , który mówił o nim z niech ci i uwa ał i handel jest ródłem pokus i chciwo ci.
Sprawa własno ci – rozpatruj c j apologeci podkre lali przede wszystkim ide…
… lat, dzi ki dziełu Hortensius
Cycerona, zacz ł my le o bogu i filozofii. W konkubinacie ył szcz liwie przez lat niemal
pi tna cie (w ko cu zerwał z kochank pod naciskiem pobo nej matki, Moniki). Aby
utrzyma rodzin otworzył w Taga cie szkoł . Pó niej był retorem w Kartaginie, nast pnie
wykładał retoryk w Rzymie i Mediolanie. W tym czasie, przez dziewi lat, był słuchaczem
u manichejczyków (373-82).
Dopiero…
… ma "prawo grzechu, wypisane w jego członkach". Tak wi c była to doktryna,
która przekre lała praktycznie woln wol i wpływ człowieka na swoje zbawienie, staj c po
stronie predestynacji. Doktryn predestynacji widzimy np. w Wyznaniach, gdzie pisze: "Ten
bowiem, kto widzi, nie powinien chlubi si , tak jakby tego nie otrzymał w darze - nie tylko
tego co widzi, lecz tak e samej zdolno ci widzenia. Có…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)