To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Hegel:
Centralnym pojęciem jest świadomość i to ona jest wiedzotwórcze. Powiązana jest ze swoim przedmiotem i wraz z nim podlega ruchowi dialektycznemu
Hussell:
Jako pierwszy dostrzegł problematyczność nowożytnej nauki. Żeby pytać o naukę nie wolno używać pytań naukowych tylko filozoficznych- na jakich podstawach nauka utrzymuje, że jej twierdzenia są ważne?
Uzasadnienia nauki szukamy poza nią- w społeczeństwie doświadczamy życia codziennego filozoficzny namysł nad nauką
Heidegger
Nauka jest teorią tego, co rzeczywiste, czyli tego, co wyistacza się jako przedmiot. Teoria to obróbka tego, co się wyistacza jako przedmiotowość człowiek ustawia to w określony sposób, chce porządkować sobie rzeczywistość
Istotny jest sposób obróbki- metodyczność postępowania badawczego
Metodyczność to wyraz doświadczania : kalkulowanie, planowanie, technika
Filozofia szuka racji nauki w doświadczaniu świata
Scjentyzm nie wytrzymuje krytyki
- przedmiot zewnętrzny nie jest zewnętrzny wobec badacza
- nie jest to naturalny opis
T.Kuhn i P. Feyerabend
Zastanawiali się co tak naprawdę robią fizycy kiedy badają rzeczywistość
Pojęcie prawdy nie ma zastosowania w naukach nowożytnych. Teraz naukowcy rozwiązują problemy i łamigłówki. Rozwiązanie jest dane ale trzeba je odnaleźć. Bardzo ważna jest pomysłowość.
Pomysłowość nie jest bezgraniczna, ogranicza ją paradygmat:
- wzór dla pracy studentów i naukowców (rozumienie wąskie)
- zespół przekonań wspólnych dla wspólnoty naukowej, organizuje strukturę badawczą, zmusza badaczy do stosowania określonych procedur (szerokie rozumienie)
Wg. Kanta zmiana paradygmatu jest rewolucyjna. Stare paradygmaty ustępują miejsca nowym. Nauka nie jest bezstronna i bezzałożeniowa- wybierając paradygmat stajemy po stronie. Jest to wybór zycia społecznego. W wyborze paradygmatów bierze udział perswazja Paradygmat ma założenia autologiczne np.: przeświadczenia o tym jak zbudowany jest wszechświat system przekonań, którego broni nauka instytucjonalna właśnie za pomocą siły perswazji Mogą się pojawiać anomalie tzn. jest wynik ale paradygmat nie pozwala zadać do niego pytania ograniczenie możliwości zamęt nowy paradygmat
Przedmiot - teoria- podmiot
To, co w danym czasie uważamy za naturę jest ludzkim wytworem i ma przypisane pewne właściwości. W celu uporządkowania, bo w uporządkowanej rzeczywistości łatwiej prowadzić badania.
Kiedy zmienia się teoria zmieniają się znaczenia terminów języka
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)