Harmonizacja dobra publicznego z dobrem obywatelskim-wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 126
Wyświetleń: 973
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Harmonizacja dobra publicznego z dobrem obywatelskim-wykład  - strona 1 Harmonizacja dobra publicznego z dobrem obywatelskim-wykład  - strona 2

Fragment notatki:

Etyka prawnicza - wykład , 1 .12 .2011 r. Harmonizacja dobra publicznego z dobrem obywatelskim dobro publiczne jako dobro wspólne, nie jest dobrem abstrakcyjnym
granicą dobra publicznego jest krzywda lub szkoda obywatela, zaś granicą dobra obywatelskiego jest szkoda publiczna (są to wskazówki aksjologiczne) lekceważenie praw obywatela sprawia, że do wyrządzenia szkody dołącza się krzywda niepłacenie podatków jest kwestią polityczną, ale i moralną - jest to naruszenie prawa państwa; dalekie zapośredniczenie krzywdy, ma ona niewielki skutek
szkoda , to każde uszczuplenie dóbr po stronie podmiotu /osoba/związek osób/państwo - kwestia dyskusyjna/ , który jej doznał
PYTANIE: Co sprawia, że szkodę nazywamy krzywdą?
ODP.: Moralność
wydaje się, że szkoda dotyczy dóbr majątkowych a krzywda - niemajątkowych. Krzywda jest kategorią moralną prawnie relewantną; brak moralnego problemu w postrzeganiu danej sytuacji sprawia, że możemy odczuć ją jako szkodę
np. gdy potrącił nas kierowca i uznał swoją winę, interesuje się naszym dalszym stanem zdrowia, odwiedził nas w szpitalu - nie czujemy się pokrzywdzeni a jedynie poszkodowani. Inaczej wygląda sytuacja, gdy kierowca pomawia nas o to, że sami jesteśmy winni temu wypadkowi, chce umniejszyć nasze dobre imię - wtedy możemy czuć się pokrzywdzeni brak podstaw przy pomówieniu → pomówienie = atak na dobre imię = KRZYWDA
może być też uszczuplenie innych dóbr o skutkach moralnych np. dobra intelektualne , cnoty intelektualne istnieje przestrzeń pośrednia między szkodą, która jest szkodą wybitnie ekonomiczną a krzywdą, która jest szkodą w ścisłym znaczeniu moralnym ( krzywda jako szkoda moralna )
krzywda zawsze rodzi jakieś cierpienie po stronie ofiary; jest to relacja dwustronna interosobowa (krzywdziciel i skrzywdzony) granicą krzywdy jest śmierć - zabity już nie cierpi, nie przeżywa swojej krzywdy
prawa natury wyłączają postrzeganie danej sytuacji jako krzywdy a nakazują pojmowanie jej jako szkody np. trzęsienie ziemi, ugryzienie przez psa ALE ugryzienie przez nas psa jest już krzywdą! duże znaczenie mają tu definicje moralności, te węższe i szersze
harmonizacja ta możliwa jest, gdy jest „obrośnięta” innymi zasadami, współdziała z nimi
godność godność każdego obywatela zostaje uszanowana, gdy zostają zachowane pozostałe zasady sprawiedliwość dobro wspólne i publiczne bez niej nie istnieją praworządność + słuszność + odpowiedzialność

(…)

…, które może się wydarzyć/
bezstronność
bardzo istotna relacja z relacją dobra publicznego do dobra wspólnego
jest pożądana przy konfliktach interesów
jawność i przejrzystość
profesjonalizm (kompetencja)
z punktu widzenia semantyki oraz etyki zawodowej jest to najważniejsza zasada
„Niemoralnym jest uprawiać zawód, którego się nie zna” Napoleon Bonaparte
wiąże się z nią ad. d,
profesjonalizm nie ma czego ukrywać…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz