WYKŁAD XIII - 25.05.2011 Zasada harmonizacji dobra publicznego z dobrem obywateli (zadaniem funkcjonariusza jest rozstrzyganie - korzyść obywatela albo korzyść dobra publicznego)
Dobro publiczne nie jest dobrem abstrakcyjnym, ale dobrem wspólnym
Granicą pierwszeństwa dobra publicznego jest krzywda lub szkoda obywatela (nigdy nie wolno podejmować decyzji, które rodzą krzywdę lub szkodę)
Granicą roszczeń obywatela jest szkoda publiczna (nie powinno się realizować roszczeń obywateli, które tworzą szkodę publiczną)
Harmonizacja dobra publicznego z dobrem obywateli: Zasada profesjonalizmu:
kompetencja (znajomość rzeczy) i doskonalenie
zasada rzetelności (stosunek do procedur) i uczciwości (stosunek do człowieka)
twórcze podejście (nie ogranicza się do prawa, stara się szukać nowych rozwiązań)
Zasada sprawiedliwości:
praworządność (zgodność z prawem)
słuszność (sprawiedliwości moralnej)
odpowiedzialność (prawna, moralna)
Zasada bezstronności:
nie wyklucza związku interesu publicznego i zawodowego (prywatnego; bycie dobrym w zawodzie jest również interesem prywatnym)
wykluczony jest konflikt interesu prywatnego z interesem publicznym
zasada ta wyklucza nepotyzm i kolesiostwo
wyklucza naciski polityczne, religijne, biznesowe
Zasada jawności:
wszystko jest jawne w granicach prawa
relacja do biznesu nie może być utajniona; wszelkie relacje z biznesem są jawne
wszelkie akty woli urzędowej (decyzje, uzasadnienia) muszą być jawne
zamiary urzędu czy funkcjonariusza wkraczające w strefę interesów obywateli powinny być jawne (np. zmiany w strukturze zagospodarowania przestrzennego)
Zasada godności:
godność naturalna (z urodzenia, ma ją każdy)
godność zawodowa (urzędowa; z nadania)
godność moralna (dodana; zasługa)
zasługa zawodowa, szacunek
1
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)