To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
HANNA HAMER Kompetencja psychologiczne nauczyciela według HANNY HAMER: pozytywne nastawienie do ludzi
umiejętność unikania najczęstszych przyczyn zakłóceń w komunikowaniu się ludzi
umiejętność porozumiewania się w ogóle, z uczniami w szczególności
umiejętność motywowania uczniów do nauki
umiejętność budowania zgranego zespołu z przypadkowej grupy uczniów
elastyczność w dostosowywaniu własnego stylu kierowania do stopnia dojrzałości uczniów
umiejętność kontrolowanie stresu
Umiejętność nawiązywania kontaktu: Efektywne słuchanie - aktywnie słuchając trzeba zwrócić szczególną uwagę na: okazywanie mówcy szacunku, akceptacji i ciepła
nie udzielanie dobrych rad
powstrzymywanie się od moralizowania i osądzania
Przemawianie - przemawiając pamiętajmy aby:
koncentrować się na zadaniu jakie przed nami stoi i aby struktura naszej wypowiedzi była jasna
używać w pełni zrozumiałego języka, modulować głos, patrzeć na ludzi
wierzyć w siebie
pilnować czasu
Rozmawianie - przed rozmową z uczniem trzeba zadbać o właściwą atmosferę: uśmiechać się zachęcająco
traktować ucznia po partnersku, nie z góry, nie z pozycji siły
wczuwać się w sytuacje ucznia
przygotować się do rozmowy
skoncentrowć się na najważniejszej sprawie - naraz można omówić tylko jeden problem
Asertywność - to umiejętność zachowania się zdecydowanego, ale bez agresji, spokojnego i łagodnego, ale bez lęku. Jeśli nauczyciel szanuje ucznia tak samo jak siebie, to znaczy, że przyznaje mu takie same prawa jak sobie, np. prawo do:
kulturalnego i sprawiedliwego traktowania
bronienia się przed manipulacją
brania odpowiedzialności za własne uczucia, myśli i czyny
zmiany przekonań i do ich zrozumienia
obrony własnego zdania
popełniania błędów
mówienia: nie wiem, nie rozumiem, to mnie nie dotyczy
wyrażania opinii
wyrażania uczuć
Rozwiązywanie konfliktów i negocjowanie - główne dyrektywy rozwiązywania konfliktów to:
mów otwarcie o tym, co czujesz i czego chcesz
bierz odpowiedzialność za powstały konflikt, czyli zastanów się, jaki jest w nim Twój udział, czy zależy Ci na jego rozwiązaniu i co chcesz w tym celu zrobić
zaczynając rozmowę na temat konfliktu nie mów o kimś: „uważam, że ty...”, a skoncentruj się na własnych uczuciach „ Ja czuję się.. kiedy Ty..”
słuchaj uważnie drugiej strony
mów o wszystkim co Ci przeszkadza
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)