Aktywne sluchanie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 77
Wyświetleń: 917
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Aktywne sluchanie - strona 1 Aktywne sluchanie - strona 2 Aktywne sluchanie - strona 3

Fragment notatki:

kontaktu i umiejętności interpersonalnych. Uczelnia, z której pochodzi notatka to Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Zajęcia prowadzi dr Anna Tyszko. Notatka składa się z 3 stron.
Jak być dobrym słuchaczem??
Natura dała nam dwoje oczu, dwoje uszu, ale tylko jeden język po to, abyśmy więcej patrzyli i słuchali, niż mówili. (Sokrates) Jest taka skuteczna umiejętność zjednywania sobie ludzi... Powoduje, że stajemy się lubiani. Doskonale polepsza nasze relacje z innymi. Pogłębia wszelkie związki miłości i przyjaźni. Tę umiejętnością jest słuchanie. Aktywne Słuchanie. Pełni ono bardzo ważne funkcje w relacjach międzyludzkich: 1) Słuchając dajemy naszemu rozmówcy poczuć naszą akceptację i chęć zrozumienia go. 2) Aktywne słuchanie prowokuje drugą osobę do mówienia. Pozwala, by mówiła o tym, co czuje, jak widzi problem, jak daną sytuację przeżywa. 3) Właściwe słuchanie umożliwia mówiącemu samodzielne odszukanie rozwiązania. 4) Aktywnie słuchając zapobiegamy przedwczesnemu wyciąganiu wniosków. Umożliwia nieudzielanie rad. 5) Słuchając naszego rozmówcę pozwalamy mu się wygadać. To często przynosi ulgę i problem jest łatwiejszy do zniesienia. W jaki sposób powinniśmy się zachować jako dobrzy słuchacze? Jeśli chcesz być dobrym słuchaczem zadbaj o to, by: - utrzymywać kontakt wzrokowy z rozmówcą - okazywać zainteresowanie - zachęcać do kontynuowania wypowiedzi - dopytywać o szczegóły, kolejne informacje. Tutaj potrzebne jest jednak spore wyczucie i duża doza delikatności. - regularnie streszczać usłyszane informacje - pomijać własne spostrzeżenia, opinie, poglądy, własną dezaprobatę - okazywać cierpliwość - akceptować pauzy, dzięki którym mówiący szuka odpowiednich określeń Aktywne słuchanie jest formą pomocy. Jest to objaw naszego bycia obok, zainteresowania. To dawanie drugiemu człowiekowi tego, co w danym momencie potrzebuje. Podczas rozmowy staraj się informować rozmówcę, że usłyszałeś to, co mówił. Rób to za pomocą niewerbalnych (gesty, mimika, potakiwanie) i werbalnych metod. Werbalnymi sposobami są: - parafrazowanie - klaryfikacja - zadawanie pytań - odzwierciedlenie uczuć - dzielenie się własnymi uczuciami To teraz może krótko napiszę o każdym z powyższych sposobów. - parafrazowanie - powtórzeniem tego, co powiedział nasz rozmówca. Jest to powtórzenie własnymi słowami, ale oddanie klimatu mówiącego. W parafrazowaniu nie należy interpretować tego, co się usłyszało. - klaryfikacja - to prośba o wyjaśnienie, gdy nie możemy zrozumieć wypowiedzi. Czasem też w wypowiedzi pojawia się wiele wątków - prosimy wtedy o wybranie jednego. - zadawanie pytań - to chyba jest w miarę jasne. Ważne jest jednak, by unikać tzw. pytań zamkniętych. Czyli takich, na jakie udziela się odpowiedzi: "tak" lub "nie" Pytania otwarte dają możliwość zaproszenia lub nie do terytorium naszego rozmówcy. To ważne, by poczuł się panem swojej prywatności. Pytanie w postaci: "dlaczego tak zrobiłeś..." nie jest dobre, ponieważ nie pozwala w pełni wyrazić uczuć naszego rozmówcy. Zawiera w sobie element oceny.

(…)

… - zmiana tematu rozmowy - myślenie o czymś innym - pochopne rady - ocenianie - przedwczesne przypuszczenia Można nauczyć się aktywnego słuchania. Wierzę, że nie wykracza to poza Twoje umiejętności. Korzystając ze wskazówek, które tutaj zgromadziłam - spróbuj w ten sposób słuchać swoich przyjaciół. Na efekty pogłębienia zażyłości nie będziesz czekać długo. Zapewniam, że możesz stać się wkrótce dobrym…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz