Organizacja i zarządzanie Grupy społeczne Grupa: -co najmniej dwie osoby, które wchodzą ze sobą w regularne stosunki dla realizacji wspólnego celu, -zbiór osób, który spełnia następujące warunki: a) jest na tyle nieliczny, że każda osoba ze zbioru ma bezpośredni kontakt z pozostałymi osobami b) kontakty te zachowane są przez dłuższy czas c) członkowie mają poczucie przynależności do grupy Grupa robocza: grupa w której interakcje służą głównie dzieleniu się informacjami i podejmowaniu decyzji pomagających każdemu członkowi wywiązać się z obowiązków. Rodzaje gr. Roboczych: -formalne (zespoły pracowników) a) funkcjonalne- stworzone przez organizację dla realizacji pewnej liczby bieżących celów organizacji w nieokreślonym czasie b) zadaniowe – powołane przez organizację do realizacji względnie wąskiego zakresu celów w określonym czasie lub domyślnym horyzoncie czasowym -nieformalne (ich więzi, mają charakter nieoficjalny, spontaniczny i dobrowolny, chociaż zawsze są zgodne z jakimś normami społecznymi) Więź : -oficjalna (rzeczowa) – nieoficjalna (osobowa). Baza dwóch typów więzi: - wzajemnej atrakcyjności -uczestników łączą wspólne zainteresowanie, pełnią pozytywną rolę – integrują ludzi z organizacji - wspólnoty interesów –nieformalne grup interesów odkrywają podobieństwo swojej sytuacji: statusu społecznego i indywidualnych interesów związanych z zajmowaniem podobnych stanowisk w strukturze formalnej (np. kierownicy odrębnych szczebli zarządzania) oraz możliwości skutecznej ich obrony. Rodzaje gr. Interesów : -gr. Konserwatywne –nastawione głównie za obroną swoich pozycji (zwykle wyższe i najwyższe szczeble zarządzania) -gr. Strategiczne – łatwość wypracowania strategii działania- świadomie i konsekwentnie zamierzają do poprawy do swojej pozycji, choć zwykle uprzywilejowani, to nie w pełni zadowoleni (np. młodzi dynamiczni kierownicy średnich szczebli, którzy dążą do przejęcia władzy), gr. Wybuchowe – złożone z pracowników wykonawczych (najbardziej liczebnych w organizacji), ich niezadowolenie kumuluje się i w pewnym momencie (np. zwolnienie) „wybucha” , - gr. Apatyczne – zwykle o bardzo niskim statusie, świadome swojej marginesowej roli w organizacji. Dlaczego ludzi łączą sę w grupy nieformalne? - przyciągnie interpersonalne np. ze względu na podobne poglądy, postawy, status
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)