Grupa i przywództwo

Nasza ocena:

5
Pobrań: 203
Wyświetleń: 1575
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Grupa i przywództwo - strona 1 Grupa i przywództwo - strona 2 Grupa i przywództwo - strona 3

Fragment notatki:


PROCESY GRUPOWE 1.Opisz na czym polega strategia konsekwentnego odstępstwa. Mniejszość wywiera skuteczny wpływ, jeżeli jest silnie zaangażowana w swoje poglądy, jeżeli jest konsekwentna (nie zmienia swoich poglądów i prezentuje jednomyślność), jeżeli pozostaje otwarta na argumenty większości, choć potrafi publicznie i dobrowolnie stanąć w obronie własnych poglądów i nie ugiąć się pod presją.   Spośród tych proponowanych cech skutecznej mniejszości, tylko rola konsekwencji zyskała sobie solidniejsze poparc ie w dotychczasowych badaniach empirycznych. 2. Czym charakteryzują się zadania koniunktywne? Podaj przykład takiego rodzaju zadania. W zadaniach koniunktywnych wynik całej grupy jest wyznaczony poziomem najgorszego z członków.   Przykład: grupowe zdobywanie szczytu - aby grupa dobrze wypadła, wszyscy jej uczestnicy muszą szybko się wspinać, a do przegranej z inną grupą wystarczy jeden zły zawodnik. Im bardziej niejednorodna jest grupa, tym większa szansa, że znajdzie się w niej taki zły zawodnik. 3. Na czym polega efekt facylitacji społecznej i przeciwny mu efekt hamowania społecznego? Efekt facylitacji społecznej (ułatwienia społecznego) - wzrost poziomu wykonywania zadania pod wpływem obecności innych osób.   Efekt hamowania społecznego - spadek poziomu wykonywania zadania w porównaniu z działaniem w samotności.   *późniejsze badania Zajonca: obecność innych podnosi skuteczność działania w zadaniach łatwych, a obniża w zadaniach trudnych 4. Dlaczego "burza mózgów" zmniejsza liczbę twórczych pomysłów?   - lęk przed cudzą oceną własnych pomysłów - spadek indywidualnej motywacji przy nieidentyfikowalnym wkładzie jednostki we wspólny wynik - oczekiwanie na własną wypowiedź sprzyja zapominaniu/odrzucaniu własnych pomysłów - konieczność wysłuchiwania cudzych pomysłów może hamować tworzenie własnych - efekt następnego w kolejce - gorsze zapamiętywanie treści wypowiedzi osoby, po której mamy sie wypowiedzieć 5. Na czym wg Irvinga Janisa polega efekt myślenia grupowego? Podaj warunki pojawienia się syndromu oraz jego główne "symptomy". Irving Janis: syndrom myślenia grupowego - jego istotą jest podejmowanie błędnych decyzji przez zespół wskutek tego, że wewnętrzna dynamika grupowa (motywacja do utrzymania spójności) przeważa nad motywacją do podjęcia decyzji me rytorycznie zasadnych Warunki pojawienia się syndromu: duża spójność grupy, izolacja od szerszego otoczenia brak systematycznie stosowanych procedur poszukiwania i oceny rozwiązań,   dyrektywny przywódca   silny stres połączony z brakiem nadziei na inne rozwiązanie Główne „symptomy”: złudzenie bezpieczeństwa własnej grupy i nadmierny optymizm przekonanie o moralnej wyższości własnej grupy angażowanie się grupy w kolektywne racjonalizacje podejmowanych działań

(…)

… komplikacji
12.Dlaczego ludzie częściej komunikują informacje podzielane i w jakich warunkach skłonność ta zanika? Pierwsza przyczyna: rozkład prawdopodobieństw. Informacja posiadana przez wielu członków grupy ma większą szansę pojawić się w dyskusji niż informacja posiadana tylko przez nielicznych.
Druga przyczyna, kluczowa: budowanie statusu. Informacje podzielane oceniane są jako ważniejsze, trafniejsze…
… innych umiejętności. 14. Jakie modyfikatory wpływają na efekt próżniactwa? Podaj 5 dowolnie wybranych czynników, opisz jak i dlaczego działają.
PRZYWÓDZTWO - PYTANIA
1.Które cechy osobowości wg Manna i Lorda najsliniej dodatnie korelują z zajmowaniem pozycji lidera? w kolejności: - inteligencja  - męskość  - ekstrawersja  - przystosowanie  - dominacja
2.Co oznacza "asymetria wpływu" w definicji władzy? Władza…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz