Gimnazjum humanistyczne w epoce odrodzenia - geneza (sem. II)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 217
Wyświetleń: 1267
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Gimnazjum humanistyczne w epoce odrodzenia - geneza  (sem. II) - strona 1 Gimnazjum humanistyczne w epoce odrodzenia - geneza  (sem. II) - strona 2

Fragment notatki:

R. Bednarz- Grzybek, Historia myśli pedagogicznej, Geneza i rozwój gimnazjum humanistycznego w epoce odrodzenia Akademia Lubrańskiego (Collegium Lubranscianum): Założona w 1518 roku przez biskupa Jana Lubrańskiego. Pierwszym rektorem był pochodzący z Poznania teolog - humanista Tomasz Baderman, Akademia posiadała dwa wydziały: teologiczny i humanistyczny, nie miała jednak prawa nadawania tytułów naukowych. Nauki humanistyczne wykładali poza Badermanem również Antoni Feliks Gall i Antoni Niger. Prawdziwy rozkwit uczelni rozpoczął się z przybyciem nowego dziekana wydziału humanistycznego pochodzącego z Lipska Krzysztofa Hegendorfera, który stworzył statut szkoły, wprowadził nowe rewolucyjne metody nauczania - prowadzono dyskusje, pisano rozprawy, dyktanda, mowy i wiersze. W 1535 roku opuścił on Poznań za sprawą nowego rektora Grzegorza z Szamotuł - scholastyka, który oskarżył go (słusznie) o herezję (czyli szerzenie tez niezgodnych z nauczaniem Kościoła Katolickiego). Za czasów Hegendorfera niższy wydział - humanistyczny dzielił się na szkoły - odpowiedniki klas: Szkoła gramatyczna - nauka podstaw gramatyki, stylistyki, etymologii łacińskiej i greckiej (była to jedyna wówczas w Polsce szkoła ucząca greki) Szkoła retoryczna - retoryka, historia powszechna i geografia Szkoła matematyczna - arytmetyka, astronomia, astrologia, objaśnianie kalendarza, muzyka i śpiew Szkoła filozofii Szkoła logiki Szkoła jurystyczna - prawo rzymskie i kościelne. Następnie kandydaci do stanu duchownego przechodzili na wydział wyższy - teologiczny. W 1619 roku nadano szkole statut oparty na tym napisanym przez Hegendorfera. W 1773 roku KEN połączyła Akademię z Kolegium Jezuickim w Wojewódzką Szkołę Wydziałową. Komisja Edukacji Narodowej- Geneza: pierwszy rozbiór Polski, kasacja zakonu jezuitów( 1773) Polacy zdają Sb sprawę , ze nie są mocarstwem Działalność: pełni nadzór nad organizacją, rozwojem i programem oświaty w kraju, bezpośredni nadzór nad KEN-em sprawował sejm, opracowała szczegółowe plany, organizację, kierunki, i charakter pracy dydaktyczno- wychowawczej, szkoły parafialnej, szkoły podwydziałowej, wydziałowej i wyższej. Stworzono w tych szkołach kadry nauczycielskie, wychowywane we własnych seminariach, na podstawie napisanej przez G. Piramowicza pracy”powinności nauczyciela” pod przewodnictwem Jgnacego Potockiego 7.03.1775r powołała Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych w kt inspiratorem działania był Grzegorz Piramowicz Zasługi kenu: zrywa z tradycjami wychowania w duchu religijnym, inicjuje i popiera badania naukowe, reforma uniwersytetów, organizacje szkolnictwa średniego, stworzyła specjalny zawód nauczycielski, stworzyła siec szkoł parafialnych dla chłopców i dziewcząt, opracowanie podr i programów nauczania, w szkołach wiejskich uczono rolnictwa i ogrodnictwa .

(…)

… przez Hegendorfera. W 1773 roku KEN połączyła Akademię z Kolegium Jezuickim w Wojewódzką Szkołę Wydziałową.
Komisja Edukacji Narodowej- Geneza: pierwszy rozbiór Polski, kasacja zakonu jezuitów( 1773) Polacy zdają Sb sprawę , ze nie są mocarstwem Działalność: pełni nadzór nad organizacją, rozwojem i programem oświaty w kraju, bezpośredni nadzór nad KEN-em sprawował sejm, opracowała szczegółowe plany, organizację…
… wspierał szkolnictwo. Zaczeły się tworzyć szkoły przyklasztorne i katedralne. Powstała nowa filozofia nazwana scholastyczną; szkoły wyższe oparły na niej swą naukę. Wkrótce Kościół także oparł się na scholastyce, aby ją zużytkować dla obrony nauki kościelnej przeciwko heretykom, żydom i mahometanom. Wiek XIII przyniósł rozkwit scholastyki. Dzieła swoje tworzyli św. Albert Wielki, św. Tomasz z Akwinu…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz