To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Geneza powstania jakości Istota pojęcia:
Stopień skomplikowania usług i nowoczesna technologia mogą powodować częstsze usterki dlatego wymagają większego skupienia jakości Zapewnienie jakości:
Pojęcie zapewnienia jakości pojawiło się w połowie XX w. w USA wraz z wdrożeniem programów przemysłowych w sektorze lotniczym, nuklearnym, kosmicznym i wojskowym
Kodeks Hammurabiego:
Znormalizowana jakość, np. zawarte tam było jaka karę ma ponieść murarz za niestaranne wykonanie swojej pracy
Polska: sejm piotrowski- ustawa handlowa skutek: ochrona dostępu do rynku, regulowała obowiązek należenia do cechu
dla rzemieślników Wykład: Interdyscyplinarność i wielowymiarowość jakości Jednoznaczne rozumienie terminu „jakość” jest trudne. Jakość jako cecha - zgodność z wyspecjalizowanymi wymaganiami
Jakość jako relacja - stopień zadowolenia klienta i zaspokojenia jego potrzeb(wg. Oaklanda)
Zagwarantowanie wysokiej jakości wymaga przyswojenia przez organizację wiedzy dotyczącej oczekiwań klienta, bez względu na fakt, czy klient jest je wstanie określić.
Jakość jako zdolność organizacji do wprowadzania i zapewniania funkcjonowania procesu ciągłego poszukiwania (pozyskiwania wiedzy w zakresie potrzeb klienta oraz jej implementacji) nie jest techniką, ani stosowanym podejściem do określonego problemu, jest natomiast najważniejszym ciągłym procesem zmian organizacji Wg. Deminga - Jakość to przewidywany stopień niezawodności przy możliwie niskich kosztach i dostosowany do wymagań rynku
Zdaniem Feifenbauma - jakość jest to zbiorcza charakterystyka produktu i serwisu z uwzględnieniem marketingu, projektu wykonania i utrzymania, które powodują, że dany produkt….
Kwalitologia - nauka o jakości
Wielowymiarowość jakości - inaczej na nią patrzy klient, a inaczej właściciel(profesjonalista) - asymetria informacji.
W języku potocznym jakość oznacza najczęściej ocenę, w jakim stopniu dany przedmiot lub usługa, odpowiada wymaganiom oceniającego. Bazując na powyższych ujęciach jakości D. Garvin wyróżnił osiem wymiarów jakości:
wynik działania dodatkowe opcje niezawodność
zgodność ze specyfikacją wytrzymałość możliwości naprawcze estetyka postrzeganie jakości ( aspekt ten także dotyczy subiektywnej oceny jakiej dokonują klienci korzystając z oferty. Klienci często pozostają pod wpływem pewnych stereotypów na temat jakości produktów związanych np. z krajem wytworzenia, kwalifikacjami kadry uwarunkowaniami historycznymi czy nawet obiegowymi opiniami na temat danej oferty stanowiącymi efekt prowadzonych kampanii promocyjnych).
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)