To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
GENEZA MARKETINGU Zazwyczaj mylnie uważa się, że marketing narodził się w USA, natomiast pierwszych instrumentów marketingu zaczęto wykorzystywać w Japonii ok. 1650 r. Mitsui, właściciel dużego domu handlowego, wykorzystywał jako pierwszy instrumenty marketingowe poprzez np. stosowanie systemów ratalnych przy płatnościach; stosowanie zasady zwrotu pieniędzy bez zadawania zbędnych pytań. Na Zachodzie pierwsze oznaki orientacji marketingowej pojawiły się dopiero w połowie XIX w. za sprawą Cyrusa McCornicka, który uczynił z marketingu centralną funkcję przedsiębiorstwa i jako pierwszy w swojej firmie wprowadził badania marketingowe i analizę rynku, koncepcję dbania o reputację firmy, a także przemyślaną strategię cenową. Pierwsze wykłady z marketingu w USA: 1905 r. W. Kreusi wykładał marketing produktów 1910 r. Butler wykładał metody marketingowe Do Europy Zachodniej marketing dotarł w latach 50-tych XX w. i rozwija się po dzień dzisiejszy. ISTOTA MARKETINGU Marketing jako filozofia podejścia do rynku zakładająca skoncentrowanie całej działalności podmiotów gospodarczych na potrzebach klientów i ich zaspokajaniu. Marketing -mix – kompozycja elementów marketingu dostosowana do aktualnej sytuacji rynkowej. Jego elementy nie mogą być zbiorem przypadkowych czynności, a powinny przyczynić się do kreowania i utrzymywania wartości marki firmy i jej pozycji na rynku. Nie wystarczy odpowiedni marketing -mix, lecz potrzebna jest do tego orientacja rynkowa firmy. DEFINICJA MARKETINGU „Współczesny marketing to sztuka zdobywania, utrzymywania i rozwijania klienta poprzez tworzenie, dawanie i komunikowanie mu wartości, które mają dla niego największe znaczenie.” – Klotler? Klient kupuje to, co stanowi dla niego wartość. Marketing może stwarzać wartości takie jak: 1. renoma marki 2. ułatwianie zakupów 3. lojalność wobec firmy Powoduje to wybór „naszego” produktu a nie produktu konkurencji. Marketing jest koncepcją zarządzania nakazującą podejmowanie wszelkich decyzji w przedsiębiorstwie pod kątem skuteczności rynkowej. Marketing zaleca aktywne podejście do rynku, tzn. nie tylko należy dostosowywać się do danego segmentu rynku, ale trzeba na niego wpływać poprzez kreowanie nowych potrzeb. ZASADY RYNKOWE Produkcja – proces zaspokajania potrzeb (nie wytwarzania towarów) musi być dostosowana do potrzeb ściśle określonego segmentu. Nie istnieje „przeciętny nabywca”. Na rynku nasyconym trzeba aktywnie oddziaływać w celu kształtowania go zgodnie z własnym interesem. Konkurentem jest każdy, kto zaspokaja te same potrzeby i walczy o te same pieniądze.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)