Geneza, charakterystyka i ocena modelu kerygmatycznego w katechetyce

Nasza ocena:

3
Pobrań: 77
Wyświetleń: 1225
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Geneza, charakterystyka i ocena modelu kerygmatycznego w katechetyce - strona 1

Fragment notatki:


Geneza, charakterystyka i ocena modelu kerygmatycznego w katechetyce. Model kerygmatyczny - po zakończeniu II wojny światowej widoczna jest wyraźna odnowa biblijna i liturgiczna
- na rozwój modelu kerygmatycznego wpłynął jezuita austriacki Jungman - w 1939r opublikował książkę „ Radosna nowina i nasze przepowiadanie wiary”. Główna teza ksiązki: teologię należy znać, ale przepowiadać należy Dobrą Nowinę. Kerygmat powinien stanowić podstawę katechezy - zmiany postulowane przez Jungmana:
- głosić Dobra Nowinę o zbawieniu, nie zaś wiedzę teologiczną
- źródłami katechezy powinny być Pismo św i liturgia
- punktem centralnym historii zbawienia i orędzia katechetycznego jest Jezus Chrystus, dlatego katecheza winna być chrystocentryczna. Konsekwencją chrystocentryzmu jest podkreślenie jedności obu testamentów
- katecheza winna posługiwać się językiem biblijnym, gdyż jest proklamacja orędzia biblijnego
propagatorzy modelu kerygmatycznego na terenie Polski: ksM. Finke, ks.prof.Jan Charytański, ks.prof. Franciszek Blachnicki - model ten okazał się niewydolny dydaktycznie Geneza, charakterystyka i ocena modelu antropologicznego w katechetyce. Model antropologiczny Źródła:
- Dei Verbum - Konstytucja o Objawieniu. Orędzie biblijne w świetle osobistego powołania człowieka
- Gaudium et spes - Konstytucja duszpasterska o świecie współczesnym. Chrześcijaństwo jest afirmacją wszystkich wartości międzyludzkich teologia kard. Rahnera doprowadziła do szczególnego zainteresowania człowiekiem. W duchu nowej teologii powstaje więc nowy model katechetyczny
- twórca - Jose Colom - katecheza ma być wierna Bogu, ale i człowiekowi. Punktem wyjścia katechezy jest sytuacja egzystencjalna człowieka, z której dochodzimy do prawdy objawionej model antropologiczny s ytuacja Słowo Boże e gzystencjalna model kerygmatyczny - słabość modelu antropologicznego - często źle rozwinięta koncepcja Słowa Bożego, model te zbytnio skupia się na sytuacji obecnej człowieka, a nie dochodzi się do prawdziwego poznania Boga Geneza, charakterystyka i ocena modelu integralnego (korelacji) Model korelacji - koniec i początek katechizacji odnosi się do doświadczeń życiowych katechizowanych, w centrum stawiane jest Słowo Boże - należy wychodzić od doświadczeń życiowych katechizowanych i do nich wracać po naświetleniu i zinterpretowaniu ich w ramach Słowa Bożego i Objawienia
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz