FUNKCJE WARTOŚCI WARTOŚCI WYZNACZAJĄ HIERARCHIĘ POTRZEB I SPOSÓB ICH ZASPOKAJANIA WARTOŚCI WPŁYWAJĄ NA WYBÓR CELÓW ŻYCIOWYCH I SPOSOBÓW ICH REALIZACJI WARTOŚCI WPŁYWAJĄ NA SAMOOCENĘ JEDNOSTKI ORAZ OCENĘ INNYCH OSÓB RÓŻNICE INDYWIDUALNE W ZAKRESIE CENIONYCH WARTOŚCI - PRZYCZYNY 1. RÓŻNICE TEMPERAMENTALNE, CHARAKTEROLOGICZNE: TYP UKŁADU NERWOWEGO (SŁABY-SILNY), EKSTRAWERSJA-INTROWERSJA WSPÓŁDECYDUJĄ O TYM, JAKIE OBIEKTY I SYTUACJE PRZEŻYWANE SĄ JAKO PRZYJEMNE LUB PRZYKRE (np. o wysokim/niskim poziomie stymulacji) oraz JAKIM DZIEDZINOM ŻYCIA PRZYPISUJE SIĘ SZCZEGÓLNE ZNACZENIE (kontakty społeczne, życie wewnętrzne itp.). RÓŻNE WARTOŚCI PRZEKAZYWANE JEDNOSTCE W PROCESIE SOCJALIZACJI - KONCEPCJA KOHNA. KONCEPCJA KOHNA WARTOŚCI RODZICIELSKIE ZALEŻĄ OD PRACY ZAWODOWEJ RODZICÓW. WARUNKI PRACY KSZTAŁTUJĄ PRZEKONANIA RODZICÓW, JAKIE WARTOŚCI SĄ SZCZEGÓLNIE UŻYTECZNE W ŻYCIU. RODZICE WYKONUJĄCY PRACE MNIEJ ZŁOŻONE, ODTWÓRCZE I ZAUTOMATYZOWANE, PODLEGAJĄCE BEZPOŚREDNIEJ KONTROLI ZWIERZCHNIKÓW CENIĄ WARTOŚCI KONFORMISTYCZNE RODZICE WYKONUJĄCY PRACĘ WYMAGAJĄCĄ INICJATYWY WŁASNEJ, SAMODZIELNEGO MYŚLENIA I PODEJMOWANIA DECYZJI CENIĄ WARTOŚCI AUTONOMICZNE (SAMOKIEROWANIA) WARTOŚCI KONFORMISTYCZNE POSŁUSZEŃSTWO, UPRZEJMOŚĆ, PRZESTRZEGANIE OBYCZAJÓW, ZACHOWAŃ ZGODNYCH ZE STEREOTYPEM RÓL SPOŁECZNYCH. WARTOŚCI AUTONOMICZNE SAMOKONTROLA, SAMODZIELNOŚĆ W OCENIE SIEBIE I OTOCZENIA, ODPOWIEDZIALNOŚĆ, UMIEJĘTNOŚĆ WSPÓŁŻYCIA Z LUDŹMI, ROZUMIENIE UCZUĆ INNYCH LUDZI. KONCEPCJA IDEALIZMU wg Wojciszke IDEALIZM TO STOPIEŃ W JAKIM JEDNOSTKA KIERUJE SIĘ W SWOIM ZACHOWANIU ”JA IDEALNYM”. IDEALIŚCI MAJĄ DOBRZE WYARTYKUŁOWANE, UPORZĄDKOWANE HIERARCHICZNIE WARTOŚCI OSOBISTE, KTÓRYMI KIERUJĄ SIĘ W SWOIM ZACHOWANIU, ZWŁASZCZA W SYTUACJACH AKTYWIZUJĄCYCH „JA”. BADANIA WOJCISZKE I TYMOSZCZUK, 1986r: OSZUKIWANIE W SYTUACJI POKUSY PRZEZ IDEALISTÓW I NIEIDEALISTÓW W ZALEŻNOŚCI OD UZNAWANEJ WAŻNOŚCI WARTOŚCI „UCZCIWOŚĆ” ORAZ SYTUACYJNEJ AKTYWIZACJI „JA” A. OSZUKIWANIE W SYTUACJI BRAKU AKTYWIZACJI „JA” B.OSZUKIWANIE W SYTUACJI AKTYWIZACJI „JA”
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)