Funkcje, style i zasady zarządzania

Nasza ocena:

5
Pobrań: 14
Wyświetleń: 728
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Funkcje, style i zasady zarządzania - strona 1 Funkcje, style i zasady zarządzania - strona 2 Funkcje, style i zasady zarządzania - strona 3

Fragment notatki:

  
Człowiek dla osiągnięcia zamierzonych celów, zmuszony jest do współpracy z innym człowiekiem z powodu ograniczonej możliwości ludzkiego działania. Aby zwiększyć wydajność i efektywność współpraca pomiędzy członkami zespołu powinna być odpowiednio zorganizowana i skoordynowana. Gdy współpraca zespołu dla osiągnięcia celu przybiera formę organizacji formalnej, podstawowym elementem jest funkcja polegająca na wykonywaniu zadań i osiąganiu celów poprzez działania ludzi. W rzeczywistości należy tymi działaniami odpowiednio pokierować. Zajmują się tym ludzie których nazywamy kierownikami.
Kierownik w organizacji jest osobą, która kieruje organizacją, a w tym działalnością określonej grupy ludzi w niej zatrudnionej, realizując tym samym cele tej organizacji. Odpowiedzialny jest za przewodzenie określonemu zespołowi ludzi.
Kierowanie jest działaniem sprawczym, podejmowanym i realizowanym w stosunku do ludzi, z zamiarem skierowania ich do wypełnienia zadań które nakłada na nich ten kto nimi kieruje.
Kierownik określa role organizacyjne członków grupy oraz niezbędne sposoby ich skutecznego pełnienia, aby grupa osiągnęła zamierzony cel. Nadzoruje prace poszczególnych członków zespołu, a po jej zakończeniu ocenia stopień wykonania założonego celu, oraz udział poszczególnych członków zespołu w tworzeniu nałożonego na nich zadania. Kierownik w swej pracy wykonuje szereg czynności określanych jako funkcje kierownicze.
Funkcje kierownicze były rozmaicie formułowane przez badaczy problematyki kierowania w organizacjach, w toku historycznego rozwoju tej dziedziny wiedzy. Obecnie możemy wyodrębnić pięć funkcji:
Zapewnienie kadr - funkcja ta sprowadza się do dokonywania właściwego doboru ludzi niezbędnych do osiągnięcia ustalonych celów organizacji.
Planowanie - funkcja ta grupuje czynności kierownicze zmierzające do formułowania celów organizacji oraz do określenia sposobów ich osiągnięcia przy ograniczaniu niezbędnych ku temu zasobów.
Organizowanie - funkcja ta ma na celu kształtowanie procedur działania i struktury organizacji aby można było skutecznie realizować ustalone cele organizacji.
Motywowanie - polega na odpowiednim oddziaływaniu na podwładnych, aby chcieli realizować przydzielone im zadanie
Kontrolowanie - polega na sprawdzaniu stanu wykonania podjętych zadań i ustalonych celów (ujęcie węższe), natomiast w ujęciu szerszym polega na kompleksowym badaniu zdolności przebiegu realizacji zadań z wyznaczonymi celami i zamierzeniami, analizowaniu odchyleń i podejmowaniu działań korygujących.
Funkcje kierownicze przenikają się z funkcjami rzeczowymi (działania) organizacji. Należy to rozumieć w ten sposób, że na każdym stanowisku kierowniczym, zajmujący je pracownik organizacji kieruje zespołem ludzi realizujących określoną funkcję działania, w zakresie przypisanym tej komórce, i robi to w sposób określony poprzez wymienione uprzednio funkcje kierownicze, oznacza to, że analizuje on warunki działania i planuje działalność podlegającej mu części organizacji. Organizuje i koordynuje tę prace w celu jej sprawnego wykonania, dobiera właściwych ludzi do realizacji podjętych zadań i odpowiednio motywuje ich do pracy. Kieruje ich działaniami poprzez podejmowanie niezbędnych decyzji, a w końcowej fazie kontroluje przebieg realizacji podjętych zadań i zgodność wyniku działania z planami i oczekiwaniami. Całość tych działań jest istotą działania każdego z kierowników w organizacji, niezależnie jakie stanowisko zajmuje on w hierarchii.


(…)

….
Oddziaływanie tych czynników jest tak znaczne, że w rzeczywistości każdy z kierowników stosuje swój własny styl kierowania.
Prawidłowa działalność kierownicza opiera się na zasadach naukowej organizacji kierowania:
ZASADA OGRANICZONEGO ZAKRESU KONTROLI - konieczność tworzenia struktur kierowniczych w organizacji w których rozpiętość kierowania jest określona przez możliwość sprawowania nad nimi efektywnej…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz