To tylko jedna z 6 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
FUNKCJE PARLAMENTU Funkcja ustawodawcza zasada wyłączności sprawowania przez parlament funkcji ustawodawczej: żaden inny organ nie może stanowić aktów o randze ustawy, chyba, że Konstytucja dopuszcza to w sposób wyraźny; kompetencje prawodawcze innych organów mają charakter podporządkowany , wyjątkowy i interpretowany zwężająco;
funkcja ustawodawcza dzieli się (doktryna francuska) na: funkcję ustrojodawczą → parlament, ale w innej procedurze, a tylko wyjątkowo zatwierdzane w referendum; funkcję ustawodawczą sensu stricto ; Funkcja kontrolna odnosi się do rządu i administracji i musi być rozpatrywana na tle 2 zasad: rząd pochodzi z parlamentu i przed nim odpowiada → by to było możliwe konieczne jest posiadanie przez parlament wiedzy o faktycznym funkcjonowaniu rządu; istnienie opozycji , która musi mieć wgląd w działania rządu, także wtedy gdy dla większości parlamentarnej nie jest to wygodne; możliwe działania: prawo żądania informacji → włącznie z obecnością ministrów na posiedzeniach Sejmu; prawo żądania wysłuchania → konieczność ustosunkowania się do ocen i sugestii formułowanych przez parlament; prawo żądania wykonania → w normalnych sytuacjach jest niedopuszczalne , gdyż jest złamaniem istoty zasady trójpodziału władz, choć Konstytucja przewiduje wyjątki związane z wprowadzeniem lub utrzymaniem stanów nadzwyczajnych : decyduje o wojnie i pokoju (art. 116); zgoda sejmu jest konieczna dla rozp. Prezydenta o wprowadzeniu stanu wojennego lub wyjątkowego (art. 231); zgoda sejmu jest konieczna dla przedłużenia terminu konstytucyjnego stanu klęski i wyjątkowego (art. 232); Funkcja kreacyjna Polega na bezpośrednim powoływaniu i odwoływaniu innych organów konstytucyjnych państwa oraz osób wchodzących w skład tych organów, a zwłaszcza na egzekwowaniu ich odpowiedzialności. Prezydent - izby (jako ZN) mogą uznać trwałą niezdolność Prezydenta (art. 131 ust. 2 pkt. 4) lub postawić Prezydenta przez Trybunałem Stanu (art. 145); Rada Ministrów - związana z funkcją kontrolną; Ministrowie - związana z funkcją kontrolną; TK - wszyscy wybierani przez Sejm (art. 194 ust. 1), a odwołanie jest niemożliwe (zasada niezawisłości); TS - wszyscy wybierani przez Sejm, a przewodniczącym z urzędu jest Pierwszy Prezes SN (art. 199 ust. 1 i 2); prezes NIK - wybierany przez Sejm za zgodą Senatu (art. 205 ust. 1); PRO - wybierany przez Sejm za zgodą Senatu (art. 209 ust. 1); PRD - wybierany przez Sejm za zgodą Senatu (ustawa o RPD); KRRiTV - 4 przez Sejm, 2 przez Senat, 3 przez prezydenta (art. 214 ust. 1)
(…)
… (ustawa o RPD);
KRRiTV - 4 przez Sejm, 2 przez Senat, 3 przez prezydenta (art. 214 ust. 1)
prezes NBP - wybierany przez Sejm (art. 227 ust. 3);
Rada Polityki Pieniężnej - po 1/3 składu przez Sejm i Senat (art. 227 ust. 5);
Krajowa Rada Sądownicza - 4 przez Sejm, 2 przez Senat (art. 187 ust. 1);
FUNKCJA USTAWODAWCZA
etapy trybu ustawodawczego w Konstytucji:
art. 118 - inicjatywa ustawodawcza;
art. 119-120…
…. i rozp. premiera z 2002 w sprawie zasad techniki prawodawczej → tryb przygotowania projektu przez rząd;
Inicjatywa ustawodawcza:
to prawo konstytucyjnie określonych podmiotów do wnoszenia projektów ustaw do Sejmu, z jednoczesnym obowiązkiem ich rozpatrzenia przez Sejm;
przysługuje:
posłom → art. 32 ust. 2 - komisje sejmowe lub min. 15 posłów;
Senatowi → konieczna uchwała całej izby;
Prezydentowi RP…
…. retroaktywnego działania przepisów 3 zasady ogólne:
generalny zakaz, gdy przepisy pogarszają sytuację obywateli;
nakaz takiego vacatio legis, by adresaci mieli odpowiedni czas na przygotowanie się;
nakaz ustanowienia przepisów przejściowych, chroniących interesy w toku;
wg art. 9 ustawy w Dz. U. ogłasza się: Konstytucję; ustawy, rozporządzenia prezydenta z mocą ustawy; rozporządzenia prezydenta, RM, premiera…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)