Fundusze celowe i prawo budżetowe - wykład

Nasza ocena:

5
Pobrań: 98
Wyświetleń: 854
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Fundusze celowe i prawo budżetowe - wykład - strona 1 Fundusze celowe i prawo budżetowe - wykład - strona 2 Fundusze celowe i prawo budżetowe - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Ocena funduszy celowych 1. Zalety a. odpolitycznienie - uchwalanie ustawy tworzącej fundusz celowy jest aktem samoograniczenia - wyłącza debatę publiczną. b. większa pewność realizacji wyodrębnionego zadania ze względu na przełamanie zasady roczności 2. Wady a. osłabienie zasady suwerenności wydatkowej parlamenty i to także w następnej kadencji ( jeśli fundusz "przeżyje" kadencję parlamentu, za której uchwalono ustawę go tworzącą, b. pozakonstytucyjne wzmocnienie pozycji podmiotów nadzorujących i zarządzających funduszem ( Art. 29 ust. 8 ) - organem nadzorującym fundusz celowy/dysponentem państwowy fundusz celowy jest minister - w drodze rozporządzenia, wydanego w porozumieniu z Ministrem Finansów, określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej państwowego funduszu celowy. Organy władzy publicznej, które nadzorują funkcjonowanie takich funduszy, mają większą władzę, niż to wynika z zasad ustrojowych, zawartych w Konstytucji. Uzyskują dodatkową boczną kieszeń, mniej kontrolowaną i bardziej stabilną. 3. postulaty de lege ferenda a. określenie wyraźnych przesłanek - dopuszczalności tworzenia funduszy, - wskazanie, jakie cele wyodrębnione z budżetu mogą pozwalać na utworzenie funduszu - wskazanie, jakie zadania ogólne mogą być podstawą kreowania funduszy. - zmiany przeznaczenia środków funduszu - dofinansowania funduszu z dotacji - likwidacji ( wraz z trybem ) - zmiany statusu prawnego ( wraz z trybem ) b. problem funduszy, które realizuję pewne cele wzajemne. Np. Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, Fundusz Pracy, NFZ- ponoszenie świadczeń publiczno- prawnych rodzi pewne uprawnienia albo po stronie zobowiązanego albo po stornie innego podmiotu ( DOCHODY PARAFISKALNE ) Takie fundusze związane są raczej z ideą ubezpieczenia społecznego i powinny być traktowane odrębnie. c. wprowadzenia ograniczeń czasowych ( ← fundusz celowy ma z założenia charakter ograniczony w czasie, do czasu zrealizowania zadania ). Nie może trwać w nieskończoność konkurując z budżetem. d. fundusz celowy nie powinien działać w formie rachunku bankowego, którym dysponuje organ wskazany w ustawie tworzącej fundusz ( Art. 29 ust. 2 ). Rachunek bankowy to nie jest bowiem żaden twór organizacyjny, to tylko zasób środków. Trudno sobie wyobrazić, aby rachunek bankowy zaciągał kredyt, pożyczkę. e. fundusz celowy działający w formie osoby prawnej - osobowość prawna funduszy powinna być czymś odmiennym niż taka, jaką znamy z systemu prawa prywatnego. - są powołane bowiem tylko do realizacji określonych działań,

(…)

Libertatum ( 1215 ), Bill of Rights ( 1689 ).
- Francja- Art. 14 Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela
- w Polsce- przywilej koszycki 1374
b. zdobycie uprawnień o rozmiarze wydatków publicznych- budżet miał być urządzeniem, które miało:
- ujawnić finanse państwa,
- zaspokajać potrzeby publiczne
c. umieszczenie w konstytucjach zasad statuujących tę instytucję.
Nastąpiła JURYDYZACJA FUNKCJOWANIA PAŃSTWA…
… przedłoży projekt ustawy budżetowej.
Skutki niedotrzymania terminu:
- odpowiedzialność polityczna,
- odpowiedzialność konstytucyjna przez TS.
3. postępowanie przed Sejmem.
- pierwsze czytanie na posiedzeniu plenarnym,
- zwiększona jest rola Komisji Finansów Publicznych w procedurze wewnętrznej - - jej członkowie uczestniczą w posiedzeniach innych komisji, z kolei przedstawiciele innych komisji przychodzą na posiedzenia plenarne Komisji Finansów Publicznych, zgłaszając poprawki, które poszczególne komisje wysuwają względem projektu ustawy budżetowej,
- ma prawo zwracać się z pytaniami o stanowisko oraz o dodatkowe opinie do tych komisji sejmowych
4. Senat może a. uchwalić poprawki do ustawy budżetowej w ciągu 20 dni od dnia przekazania jej Senatowi ( Art. 223 K. )
Termin jest więc skrócony ( normalnie 30 dni…
… poprawek senackich oznaczałoby sprowadzenia roli Senatu w zakresie ustawy budżetowej do zera.
- zgłoszone Sejmowi przez Senat poprawki Marszałek Sejmu przekazuje do Komisji Finansów Publicznych, która przedstawia Marszałkowi swoje sprawozdanie. b. nie może natomiast odrzucić ustawy budżetowej uchwalonej przez Sejm.
5. na przedłożenie Prezydentowi RP ustawy budżetowej do podpisu - 4 miesiące od dnia…
…, to nie byłoby możliwe realizowanie jego istoty, nie byłoby możliwe precyzyjne wykonywanie, kontrola. Wyjątki:
a. prowizorium budżetowe
b. układ wykonawczy budżetu- szczegółowy podział kwot dochodów i wydatków budżetowych, sporządzony przez organy wykonawcze, na podstawie ustawy lub uchwały budżetowej, w której kwoty dochodów i wydatków ujęte są w odpowiednio mniejszej szczegółowości,
5. ZASADA RÓWNOWAGI…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz