Formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych

Nasza ocena:

3
Pobrań: 147
Wyświetleń: 1162
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych - strona 1 Formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych - strona 2

Fragment notatki:

Formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych
U.f.p. wprowadza wymóg ustawowej specyfikacji formy. W tej ustawie wymienione są jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych oraz tzw. szczególne formy gospodarowania środkami publicznymi (fundusze celowe). Środki publiczne nie mogą być wykorzystywane dla tworzenia fundacji. Jednostka budżetowa Są to jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa lub jednostki samorządowej. Zwykle charakteryzują się dużą przewagą wydatków nad dochodami. Jednostka budżetowa nie ma prawa wykorzystywania zgromadzonych dochodów na wydatki. Planowane dochody i wydatki jednostki są w pełnych kwotach ujęte w budżecie - metoda ta jest nazywana budżetowaniem brutto. Ustawa przewiduje kilkanaście wyjątków od tej zasady, ujętych w dwie grupy: dochodów własnych jednostki oraz funduszy motywacyjnych. Plany finansowe jednostek budżetowych odzwierciedlają odpowiedni fragment budżetu. Posiadają one specjalne rachunki bankowe, na które są przekazywane środki z budżetu, oraz rachunki, służące jedynie pobieraniu dochodów przez te jednostki. Ich gospodarka charakteryzuje się małą elastycznością oraz małą skłonnością do oszczędności wydatkowanych środków i podejmowania starań o zwiększenie dochodu. Państwowe jednostki budżetowe tworzą, łączą, przekształcają i likwidują ministrowie, kierownicy urzędów centralnych oraz wojewodowie (samorządowe - jednostki stanowiące samorządów). Taki organ nadaje statut jednostce oraz określa mienie przekazywane jej w zarząd.
Jednostki mogą gromadzić, na wydzielonym rachunku, dochody własne, pochodzące np. z: tytułu spadków, zapisów, darowizn; odszkodowania; dochody uzyskiwane z działalności wykraczającej poza działalność podstawową określoną w statucie; opłat egzaminacyjnych, za wydawanie świadectw i certyfikatów; wpisów i opłat z tytułu prowadzenia postępowań odwoławczych itp. Źródła dochodów własnych jednostek budżetowych samorządowych określa uchwała organu uchwałodawczego danej jednostki. O założeniu konta dochodów własnych decyduje kierownik jednostki. Dochody własne wraz z odsetkami nie mogą być przeznaczane na finansowanie wynagrodzeń osobowych (z wyj. policjantów oraz urzędników skarbowych).
Fundusze motywacyjne są również gromadzone na osobnych rachunkach bankowych. Pochodzą z dochodów uzyskanych z tytułu przepadku rzeczy oraz korzyści majątkowej pochodzących z ujawnienia przestępstw i wykroczeń przeciwko mieniu oraz przestępstw skarbowych i wykroczeń skarbowych. Są przeznaczone na nagrody dla pracowników, żołnierzy i funkcjonariuszy, którzy bezpośrednio przyczynili się do uzyskania dochodów budżetu państwa z w/w tytułów. Nie są to fundusze celowe a „środki specjalne”.


(…)

… obrotowe. Dotacje dla zakładu budżetowego nie mogą przekroczyć 50% kosztów jego działalności. Nie dotyczy to dotacji inwestycyjnych w związku z realizacja projektu lub zadania współfinansowanego ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności UE. Tworzenie zakładów budżetowych przebiega podobnie jak jednostek budżetowych, z tym że organ określa: 1) nazwę i siedzibę, 2) przedmiot…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz