To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
FORMY DEROGACJI (czyli to, co powyżej, ale obszerniej): a) rozporządzenie przestaje obowiązywać jeżeli uchylono ustawę upoważniającą do jego wydania (całą ustawę). b) jeżeli uchylono przepis upoważniający do wydania aktu
c) zmieniono treść przepisu upoważniającego. Ta zmiana treści może polegać na tym, że w nowym przepisie upoważniającym wskazany jest inny rodzaj aktu wykonawczego , zmieniono zakres spraw które upoważnieniem przekazywały do uregulowania i wreszcie zmieniono wytyczne dot. treści rozporządzenia. A zatem zmiana treści przepisu upoważniającego jest złożona i każdy z tych elementów powoduje utratę mocy obowiązującej rozporządzenia. W przeciwieństwie do poprzednich reguł derogacyjnych ta złożona reguła jest wyłącznie wytworem praktyki i doktryny prawnej, a podstawą wiążącego charakteru jest zgodne opinio iuris.
Najpierw niesporne było jedynie, że uchylenie ustawy powoduje utratę mocy obowiązującej wszystkich wydanych na podstawie ustawy rozporządzeń. Potem w praktyce prawodawczej coraz częściej zdarzało się , że uchylano tylko przepisy upoważniające. To nastąpiło zwłaszcza po uchwaleniu konstytucji i to powodowało utratę więzi kompetencyjnych między rozporządzeniem, a ustawą. Wreszcie praktyka wykształciła tylko nowelizowanie przepisów upoważniających, co znowu powodowało, że związek rozporządzeń z ustawami upoważniającymi stawał się fikcyjny pozornie i reakcją na te właśnie działanie prawodawcze było ukształtowanie rygorystycznej reguły zgodnie z którą akt wykonawczy przestaje też obowiązywać gdy zmieniono treść przepisu upoważniającego o czym wcześniej mówiłam. Wreszcie ostatnia sytuacja związana z derogacją kiedy organ stanowiący rozporządzenie decyduje, ze będzie one obowiązywało w czasie wskazanym w rozporządzeniu, a po upływie tego czasu rozporządzenie traci moc obowiązującą. To się zdarza tylko wyjątkowo. Częściej natomiast w praktyce pojawiają się sytuację, gdy nowa ustawa pozostawia w mocy na określony (wyznaczony) w ustawie czas rozporządzenie wydane na podstawie uchylonej ustawy. Czas ten jest wskazany w przepisie ustawy, który utrzymuje w mocy rozporządzenia wydane na podstawie starej ustawy. d) rozporządzenie traci moc obowiązującą w następstwie orzeczenia przez TK niezgodności z ustawami lub Konstytucją. To orzeczenie musi być opublikowane i to w tym samym dzienniku urzędowym, w którym ogłasza się rozporządzenia - czyli w dzienniku ustaw. Adresaci bowiem musza mieć zagwarantowaną możliwość bezspornego ustalenia co jest obowiązującym prawem, a co nim przestaje być. Uchylenie rozporządzenia wskutek kontrolnych działań TK powoduje , że jeśli zawarte w ustawie upoważnienie miało charakter obligatoryjny- czyli było obowiązkiem dla organu wskazanego w upoważnieniu to ma on obowiązek wydania nowego rozporządzenia, ale to niestety wymaga zmiany przepisu upoważniającego, czyli to powoduje zmianę i w ustawie i w rozporządzeniu.
(…)
… pokonstytucyjną praktykę wydawania rozporządzeń wielu autorów m. in. Prof. Bronkowska, Prof. Kazimierz Działocha wskazują , ze można mówić o dwóch co najmniej typach rozporządzeń wykonawczych a mianowicie:
- rozporządzenia klasyczne
- rozporządzenia nieklasyczne (uprawniają do dokonania czynności konwencjonalnych.
!!! czynność konwencjonalna - czynność umownie kształtowana prawem, np. akt głosowania, powołania…
… przez podmioty wskazane w normach kompetencyjnych. - upoważnienia do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy zawarte są w konstytucji i ustawach normujących stan wojenny, stan wyjątkowy i stan klęski żywiołowej. Upoważnienia zawarte w tych ustawach nie spełniają warunków upoważnienia szczegółowego. Ustawy te bowiem nie precyzują zakresu spraw, które prezydent w drodze rozporządzenia może regulować. - uprawnienie…
… upoważniającego, czyli to powoduje zmianę i w ustawie i w rozporządzeniu.
Konstytucja z 97' wprowadziła w zasadzie jedną formę aktu wykonawczego konkretnie obowiązującego - jest nią rozporządzenie. Omówione są one w artykułach 88, 87, 92 (te są opisane powyżej) i w art. 228 ust. 2 Konstytucji, o wprowadzeniu stanu nadzwyczajnego. (który czym prędzej omówiony będzie). Między tymi rozporządzeniami omówionymi , a tymi które teraz omówimy istnieją bardzo istotne różnice dot. one podmiotów upoważnionych do wydania, treści, procedury stanowienia, podstawy prawnej ich wydawania, a także sposobu podawania do wiadomości publicznej.
Rozporządzenia o wprowadzeniu stanu nadzwyczajnego:
- nie są wydawane na podstawie szczegółowego rozporządzenia zawartego w ustawie i celu jej wykonania. Są wydawane na podstawie ustawy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)