To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WYTYCZNE DO ROZPORZĄDZENIA: - wytyczne są wskazówkami odnoszącymi się do treści rozporządzenia, a nie jakiejkolwiek sprawy związanej z przyszłym aktem wykonawczym. - Nie mogą odnosić się do procedury tworzenia rozporządzenia czy sposobu przygotowania rozporządzenia. - Ich sformułowanie obejmuje więc: wyznaczenie rodzaju spraw przekazanych do unormowania, sformułowania dyrektyw co do treści przyszłych norm zawartych w rozporządzeniu. Wskazówki co do treści mogą mieć:
a) pozytywny charakter - czyli wskazywać jaką treść należy sformułować w rozporządzeniu
b)negatywny charakter - czyli wykluczać wchodzące w grę rozwiązania. - Stopień szczegółowości wytycznych jest decyzją ustawodawcy, ale ta decyzja nie może być arbitralna. TK wskazał na możliwe zróżnicowanie treści wytycznych związanych z charakterem samych ustaw. Innymi słowy uznał, że minimum treściowe wytycznych nie ma charakteru stałego. Jest wyznaczane stosownie do regulowanej materii, w związki z sytuacją jednostki w ustawie -odpowiedź na pytanie dot. treści wytycznych zawsze wymaga więc odniesienia in concreto. Najbardziej szczegółowe musza być wytyczne wtedy gdy ustawa upoważnia by sprawy przekazane do normowania rozporządzeniem dotyczyły sytuacji prawnej obywateli lub podmiotów podobnych. - często ustawy wskazywały kilka spraw, które powinno normować rozporządzenie i powstał problem czy dla każdej z przekazywanych do unormowania spraw należy formułować odrębne wytyczne czy można załatwić to poprzez sformułowanie jednej wytycznej. TK stanął na stanowisku i to konsekwentnie , że powinno się formułować kilka wytycznych, chyba że sprawy należą do tego samego rodzaju i wówczas można formułować to w jednej wytycznej.
- Trybunał zajął się też techniczną sprawą związaną ze sprawą redagowania wytycznych w tekście prawnym i uznał, ze dopuszczalne jest aby wytyczne dotyczące treści rozporządzenia zamieszczać poza przepisem upoważniającym. - kiedy analizuje się stosunek ustawy do rozporządzenia to nie zwykle ważną rzeczą jest więź między ustawą a rozporządzeniem. Te związki polegają na tym, ze ustawa i wydane na jej podstawie rozporządzenie, a często nawet kilkanaście bo często ich tyle jest. Taka ustawa z rozporządzeniami tworzy program prawodawczy. Te 10 ustaw Balcerowiczowskich które zapowiadały zmiany prawodawstwa to ogromny program prawodawczy tzw. celowy. Więc te więzi między ustawami a rozporządzeniami są treściowe , funkcjonalne, bardzo silne. No i teraz powstaje problem jak rozdzielić…. Między ustawę, a rozporządzenie. … To be continued na nastepnym wykładzie, jak zapowiedziała Maria Łepkowska-Kustra, budując tym samym odpowiednie dla „L jak Legislacja”, napiecie. Derogacją rozporządzeń
(…)
… rozporządzenie w tej dziedzinie którą normowało uchylone rozporządzenie. RM może uchylić wyłącznie rozporządzenia ministra kierującego działem administracji rządowej jak i przewodniczących określonych komitetów, jeżeli zostali oni powołani w skład RM. RM ma obowiązek reakcji na wniosek Prezesa RM, a zatem albo musi się zgodzić ze wnioskiem albo go odrzucić. Jeśli się zgadza to musi dokonać aktu derogacji…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)