Finanse notatki - Środki publiczne

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 805
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Finanse notatki - Środki publiczne - strona 1 Finanse notatki - Środki publiczne - strona 2 Finanse notatki - Środki publiczne - strona 3

Fragment notatki:

ROZDZIAŁ 1 - P ODSTAWOWE POJĘCIA Polityczne przetargi o kształt budżetu i jego wykonanie:
- przetarg w przestrzeni gospodarczej (struktura dochodów i wydatków)
- przetarg w czasie (jak rozkładać bieżące ciężary między obecne i przyszłe pokolenia)
- przetarg instytucjonalny (zakres kompetencji poszczególnych organów państwa w rozstrzyganiu sprzecznych interesów występujących we wcześniejszych punktach)
Definicja sektora finansów publicznych powoduje trudność w traktowaniu jednostek organizacyjnych, które oprócz świadczenia usług publicznych prowadzą także działalność gospodarczą konsekwencją trudności wydzielenie zakładów budżetowych
- inicjatywa ustawodawcza w zakresie ustawy budżetowej pozostawiona rządowi.
- konstytucja odbiera prezydentowi prawo weta w stosunku do ustawy budżetowej, daje mu prawo do rozwiązania parlamentu jeżeli w ciągu 4 mies. od otrzymania projektu ustawy budżetowej nie jest on w stanie jej uchwalić.
Środki publiczne dzielą się na: - dochody publiczne
- nie podlegające zwrotowi środki pochodzące z budżetu UE
- przychody budżetu państwa, JST i innych jednostek sektora finansów publicznych
Kategorie dochodów publicznych: - daniny publiczne: podatki, składki, cła i inne świadczenia pieniężne
- wpływy ze sprzedaży wyrobów i usług wytwarzanych przez jednostki sektora
- wpływy z mienia (najmu, dzierżawy, odsetki od pożyczek, dywidendy)
- spadki, zapisy i darowizny
- odszkodowania
- kwoty uzyskane z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji
- dochody ze sprzedaży majątku, rzeczy, praw
Dochody budżetu państwa, JST i innych - ze sprzedaży pap. wart. - prywatyzacji majątku Skarbu Państwa i JST
- ze spłat pożyczek udzielonych ze środków publicznych, otrzymanych pożyczek i kredytów, z przychodów jednostek zaliczanych do sektora pochodzących z innych źródeł
- Środki publiczne (ani dochody ani przychody): bezzwrotna pomoc UE
- Wydatki publiczne przeznaczane na bieżące utrzymanie państwa i samorządów
- Rozchody publiczne wiążą się ze spłatą długów (wykupem papierów wartościowych, udzielonymi pożyczkami)
Budżet składa się z części, z których każda odpowiada danemu organowi władzy publicznej, kontroli, ochrony prawa, sądów i trybunałów, administracji rządowej. dysponenci środków budżetowych - jednostki uprawnione do dokonywania wydatków budżetowych i przekazywania środków jednostkom podległym
Trzy stopnie dysponentów w Polsce:
- jednostki budżetowe posiadające odrębną część budżetową (ok.90)
- drugi stopień podlega pierwszemu, trzeci drugiemu


(…)

… (dysponenci części budżetowych niezwłocznie informują o blokowaniu min.finansów) - min.finansów może za zgodą sejmowej Komisji Finansów Publicznych może utworzyć nową rezerwę celową i tam dać te środki
- min.finansów informuje niezwłocznie Radę Ministrów o blokowaniu (mogą uchylić decyzję)
- jeśli realizacja ustawy jest zagrożona, mogą na chwilę odblokować
5.4 Finansowanie inwestycji i programów wieloletnich…
… co najmniej raz w roku, dyskonto od pap.wart. nie większe niż 5%, kapitalizacja odsetek niedopuszczalna;
- nie można zaciągnąć zobow., którego max wartość nie jest znana w dniu zawierania transakcji
Zasady zaciągania zobowiązań przez inne podmioty sektora finansów publicznych
- mogą zaciągać zobow. tylko na podstawie upoważnienia ustawowego; reszta jw.
Skarbowe Papiery Wartościowe
- mogą być pieniężne…
… poprzez operacje na majątku państwa (operacje te mogą służyć wyprowadzaniu majątku przedsiębiorstwa poza nie) ? s.34
Zasady budżetowe
- jednoroczności - dochody i wydatki budżetu państwa planowane na jeden rok. Od wejścia do UE obejmuje zasada memoriałowa: po stronie dochodowej uwzględnia się także należności sektora, których de facto do końca roku nie ściągnięto i tak samo po stronie zobowiązań…
… zagwarantowanej niezależności od admin. rządowej (Kancelaria Sejmu, Senatu, Prezydenta RP, Sądu Najwyższego, Trybunału, NIK, IPN „święte krowy”)
- Rada Ministrów uchwala projekt ustawy budżetowej, a do 30 września roku poprzedzającego przedstawia Sejmowi; (konsultacje z Trójstronną Komisją: 2 tygodnie oraz Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego); spory o podział ustalonej kwoty wydatków (ok.80%-wydatki sztywne);
Podstawy gospodarki finansowej państwa (ustawa budżetowa, ustawa o prowizorium budżetowym, projekt ustawy budżetowej lub projekt ustawy o prowizorium budżetowym)
- gdy po wyborach parlamentarnych nowy rząd chce zmienić politykę budżetową może nie przedstawiać budżetu do 30 września, ale musi zrobić to do końca roku kalendarzowego;
- niemożliwe jest zrobienie wiarygodnych prognoz, wtedy Rada…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz