Wykłady z filozofii dr hab. Leszka Kusaka z UEK. 14 wykładów, 20 stron w formacie doc. Wśród poruszanych zagadnień: jońska filozofia przyrody, Anaksymander z Miletu, Tales z Miletu, Solon, Heraklit, pantha rei, heraklityzm, wariabilizm, zjawiska nie są prawdziwym bytem, Parmenides, Zenon z Elei, Demokryt z Abdery, Pitagoras, sofiści, Sokrates, intelektualizm etyczny, dusza, metoda elenktyczna, wiem, że nic nie wiem, Platon, teoria bytu, teoria poznania, jaskinia Platona, poznanie zmysłowe, Arystoteles, metafizyka, Andronikos z Rodos, hilemorfizm, actus, entelehia, etyka złotego środka, politeja, Antystenes z Aten, cynizm, szkoła cyników, kosmopolityzm, Diogenes z Synopy, Hipparchia, Krates, Zenon z Kition, stoicyzm, szkoła stoików, pneuma, materia, cykliczna koncepcja czasu, etyka stoików, hedonizm, epikureizm, Epikur, czwórmian szczęścia, szkoła sceptyków, Pirron z Elidy, Filon Aleksandryjski, Św. Augustyn, metafizyka teocentryczna, liberum albitrum, Koncepcja Teodycei ? obrona doskonałości stworzenia, irracjonalizm, poznanie przez ekstazę, Św. Tomasz z Akwinu, dowody na istnienie Boga, scholastyka, filozofia heteronomiczna. Ponadto w notatce można natrafić na następujące tematy: teoria idoli, Francis Bacon, filozofia pozytywna, filozofia negatywna, metoda eksperymentalno-indukcyjna, Kartezjusz, Kartezjański sceptycyzm metodyczny, intuicja czysto racjonalna, koncepcja Kanta, krytycyzm, filozofia krytyczna, a priori, a posteriori, sądy syntetyczne i analityczne, zmysły i rozum ? dwa korzenie poznania, fenomeny, etyka według Kanta, dwie formuły prawa moralnego, imperatyw kategoryczny, postulat wolności, Artur Schopenhauer, Filozofia Schopenhauera, altruizm, August Comte, właściwości filozofii pozytywnej, empiriokrytycyzm, Fryderyk Nietzsche, kultura dionizyjska, kultura aleksandryjska, moralność panów, dekadencja, nihilizm, egzystencjalizm, Jean Paul Sartre, Karl Jaspers, Martin Heidegger, istnienie poprzedza istotę rzeczy, reifikacja człowieka.
Wykład I Początki filozofii - VII/VI w p. n. e. Jońska filozofia przyrody.
1. Na przełomie trzeciego i drugiego tysiąclecia (epoka brązu) istniały w Grecji 3 ośrodki kultury:
- Kreta (najstarszy ośrodek) - kultura minojska - kultura pałaców, które stanowiły centra administracyjne. Ok. 1700 r p.n.e. nastąpił pierwszy kryzys tej kultury (wybuch wulkanu), która jednak odbudowała się, wykształciła własne pismo (pismo linearne A - do dziś nie rozszyfrowane)
- Kultura półwyspu Peloponez - Mykeny (XVI w p.n.e.) wybuch wulkanu na wyspie Santori spowodował kryzys kultury kreteńskiej (XV w), co zostało wykorzystane właśnie przez Mykeńczyków, którzy podbili Kretę
- Cywilizacja Cykladów powstała w tym samym czasie, co Mykeńska, jest jednak słabiej poznana
W XII w wszystkie cywilizacje greckie zostały zniszczone przez plemiona z wybrzeży Azji Mniejszej (Ludy Morza). Nastąpiły tzw. wieki ciemne, trwające do VIII w p.n.e. objawiające się regresem poziomu życia i kultury.
Ok. 3000 r p.n.e. zaczęły się migracje Greków na wschód (do Turcji), Grecy założyli kolonię na wybrzeżu Azji Mniejszej - Jonię - miejsce powstania filozofii.
Połowa VIII w p.n.e. - ponowny rozwój Greków - epoka archaiczna trwająca do V w, zwiększyła się liczba miast i ludności, rozwój kultury, pisma, architektury.
Powstały polis - miasta-państwa, Grecy stworzyli demokrację.
Solon - mędzrzęc, który w VI w przeprowadził w Atenach reformy, na podstawie której rolnicy, którzy popadli w niewolę za długi odzyskiwali wolność i zakazano sprzedaży czło
(…)
…, której nie podważy sceptycyzm metodologiczny.
- Wątpienie istnieje, jest to pewnego rodzaju myślenie, myślenie nie może istnieć bez podmiotu myślącego ( istnieje podmiot myślący = jaźń myśląca/dusza - podstawowa reguła Kartezjusza, streszcza się ona w formule `Cogito ergo sum' - Myślę, więc jestem. Od całkowitego wątpienia Kartezjusz dochodzi do istnienia jaźni myślącej/duszy. Kartezjusz odnalazł punkt wsparcia…
…. Był kawalerem, całe jego życie było bardzo uregulowane i uporządkowane, każdy dzień taki sam jak poprzedni. Oprócz koncepcji filozoficznej stworzył też koncepcję kosmologiczną. Jego działalność dzieli się na dwa etapy: okres przedkrytyczny (do 1772) i okres krytyczny (po 1772). Dzieło rozgraniczające `Krytyka czystego rozumu' ukazało się w 1781 roku.
Okres krytyczny jest bardziej istotny dla filozofii…
… obiektywny - wrażenia, materia, tworzywo. Kant nie kwestionuje istnienia obiektywnego świata, jest on źródłem wrażeń, ponieważ wszyscy mamy te same formy, wiedza ma charakter obiektywny.
Wykład XI
Etyka według Kanta.
Krytyka praktycznego rozumu (praktyczny rozum - rozum w odniesieniu do działania). Kant próbuje zrobić to samo, co w krytyce czystego rozumu, poszukuje uniwersalnego prawa w sferze działania…
… się jako tabula rasa, lecz rodzi się z pewną gotową wiedzą lub z predyspozycjami do rozwinięcia wiedzy - natywizm. Przeciwieństwem natywizmu jest genetyczny empiryzm - człowiek rodzi się bez jakiejkolwiek wiedzy (tabula rasa), dopiero przez doświadczenia zdobywa wiedzę, pogląd ten głosił John Locke.
Filozofia kartezjańska to filozofia racjonalna, ścisła. Wzorem dla niej była matematyka, inne nauki powinny dążyć…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)