Fazy badania ankietowego:
1. określenie próby reprezentatywna, np. płeć, wiek, itd) 2. przeprowadzenie badań ankietowych (np. wywiad)
3. opracowanie materiałów, kodowanie, operacja zw. z umiejętnościami np. statystycznymi
Survey (musi być właściwa próba, sample), czyli badania przeglądowe, systematyczne zbieranie informacji za pomocą np. ankiety pocztowej. Jedną z odmian badań przeglądowych jest Opinnion Poll (sondowanie opinii publicznej; musi docierac do określonej grupy docelowej).
Straw Poll (lata 20. XXw.) technika badawcza głównie na użytek prasy zarówno lokalnej jak i krajowej, polega na pytaniu przypadkowych osób. Badanie wyrywkowe, nie mające większego znaczenia. Nie jest to już stosowane, ale nowoczesne metody stanowią nową ich formę, np maile w czasie trającego programu, sondy podczas programu. Smsowe udzielanie odpowiedzi sprawiają wrażenie, że mamy do czynienia z komunikacją symetryczą (cały format służy temu, żeby sprawdzić takie wrażenie). Mamy tu podwóją iluzję: metodologiczna oraz komunikacyjna (aspekt dialogowości demokracji).
Wyznaczniki badania ankietowego:
Informacja musi być uzyskana bezpośrednio od osoby badanej.
Ekstrapolacja wyników czyli stopień prawomocności wyciagania wniosków dla całej społeczności. Jaką to ma wage, jaki jest margines błędu (3%).
Gallup za pomocą badań sondażowych trafnie przewidział wyniki wyborów prezydenckich w USA w latach 30.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)