To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
EWOLUCJA POJĘCIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W XX WIEKU F. Knight (1921) zyski w zamian za ponoszenie niepewności i ryzyka
Schumpeter (1934) wprowadzenie …nowych usług, nowych źródeł surowców, nowych metod, nowych rynków
Hoselitz (1952) ponoszenie niepewności…
koordynacja zasobów…
wprowadzenie innowacji...
dostarczanie kapitału...
Cole (1959) celowa działalność skierowana na założenie I rozwój firmy nastawionej na zysk
McClelland (1961) zróżnicowane ponoszenie ryzyka
Casson (1982) decyzje oraz oceny dotyczące koordynacji rzadkimi, “ulatniającymi się” zasobami
Gartner (1985) tworzenie nowych organizacji
Grousbeck, Robert i Stevenson (1989) pogoń za okazją bez uwzględniania ograniczeń tworzonych przez aktualnie kontrolowane zasoby
UWARUNKOWANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI wewnętrzne (psychologiczne) rys wewnętrzny pozwala nam stwierdzić czy dana osoba ma zadatki na bycie przedsiębiorcą, czy też nie:
potrzeba osiągnięć,
umiejscowienie kontroli - kto odpowiada za moje sukcesy i porażki,
granice ryzyka,
tolerancja niepewności,
zachowania typu A (akceptacja wyzwań, odpowiedzialności).
zewnętrzne (od nich zależy rozwój przedsiębiorstwa):
polityczno-prawne,
ekonomiczne,
społeczne,
kulturowe.
KONTEKST KULTUROWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne się przenikają !!! Uwarunkowania mogą zarówno pobudzać, jak i ograniczać rozwój przedsiębiorczości !!!
RODZAJE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI żywiołowa - w okresach przełomowych
ewolucyjna - amerykańska kariera od pucybuta do prezesa,
etyczna - pochodna systemu religijnego i filozoficznego
systemowa - wynika z roli państwa jako promotora przedsiębiorczości.
INTRAPRZEDSIĘBIORCZOŚĆ działalność realizowana przez pracowników najemnych wewnątrz istniejącej korporacji (działania z ryzykiem, nakierowane na nowości),
odpowiedź na biurokratyczne skostnienie,
możliwość rozwoju dla osób kreatywnych i innowatorów.
Warunkiem zaistnienia jest:
niezależność w podejmowaniu decyzji,
płaska struktura organizacyjna „zadaniowa”,
elastyczność,
mało zbiurokratyzowany system kontroli (im mniej sformalizowany, tym lepiej),
właściwa motywacja,
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)