Ewolucja poglądów i terminologii w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 63
Wyświetleń: 476
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Ewolucja poglądów i terminologii w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi-opracowanie - strona 1 Ewolucja poglądów i terminologii w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

EWOLUCJA POGLĄDÓW I TERMINOLOGII W DZIEDZINIE ZZL
W 1924 przeprowadzono badania na wyodrębnionej małej grupie ludzi wybranej z dużego zespołu żeby sprawdzić czy zmieniając im różne czynniki zewnętrzne np. oświetlenie będą tak samo pracować jak ci pozostali. I co się okazało, że bez względu na oświetlenie wydajność wzrosła.
W 1927 zaproszono grupę psychologów min. E. MAYO, który przeprowadził badania na tej samej grupie ludzi zmieniając różne czynniki badania trwały około 3-4tygodni, a efekt był ten sam, wydajność wzrosła. Co wpłynęło na powiększenie/wzrost efektywności pracy? Okazało się, że wzrost nastąpił dzięki dowartościowaniu, docenieniu, pracownik w tej grupie poczuł się zauważony spadła bezosobowość bez osobowość niezależnie od czynników zewnętrznych pracownicy poczuli psychologicznie, że zostali wybrani i docenieni.
W 1932 roku pod kierunkiem E.MAYO wyłączając małą grypkę pracowników z wielkiego zespołu przeprowadzono badania trwające już 6 miesięcy i badano różne czynniki i co się okazało, że efektywność ruszyła ale się zatrzymała osiągnęła punkt krytyczny i stanęła. Grupa zaczęła żyć swoimi własnymi zasadami. Kierownictwo próbowało mobilizować grupę nawet finansowo i tym podobnie ale to nie pomogło co do wzrostu efektywności wydajność była taka sama, grupa nie poddała się naciskowi. Czynnik, który zadziałał to było po co się starać i rywalizować. Zaczęli patrzeć sobie wzajemnie na ręce i zaczęli się kontrolować, żeby czasem ktoś się nie wyrwał i za bardzo nie starał. Grupa ludzi pracująca razem oddziałuje wzajemnie na siebie. Sytuacja między nimi stabilizuje się dzięki rywalizacji i wzajemnej konkurencji. Nikt nie bierze za dużej odpowiedzialności i nikt za bardzo się nie angażuje. Jako grupa zaczęli też kontrolować kierownika, zaczęli się bronić, własnej grupy pracowniczej, żeby wydajność nie była za duża bo byłoby nadmierne zmęczenie materiału, fizycznie nie dali by już rady.
I efekt - docenienie pracowników
II efekt - odkrycie relacji pracowniczych w określonych zespołach pracowniczych ma duże znaczenie dla wydajności i efektywności. Grupa sama się broni, pracuje wydajnie o ile jest doceniana ale jeśli tymi czynnikami się za bardzo manipuluje to efektywność staje w miejscu. Konkurencja, kontrolowanie, rywalizacja. Pierwszym człowiekiem, który zwrócił uwagę na zarządzanie personelem był ROBERT OWEN (1 poł. XIXw.). Jako pierwszy traktował ludzi jako element zasobów, równy pozostałym elementom.
Teoria klasyczna zarządzania:
nauka organizacji pracy - Taylor
Karol Adamiecki (grunt polski) I rzut
małżeństwo Gilbertów


(…)

… z pracy
PODEJŚCIE SYSTEMOWE - zarządzanie pracownikami ( zasobami ludzkimi). Koncentruje się na stworzeniu zintegrowanego mechanizmu łączącego cele, zadania organizacji z potrzebami ludzi. Pracownik traktowany jest podmiotowo, a nie przedmiotowo.
Główne założenia podejścia systemowego:
ludzie w organizacji są największą wartością
należy dostosować fizyczne i techniczne narzędzia pracy do możliwości…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz