Ewolucja i podstawy marketingu

Nasza ocena:

5
Pobrań: 70
Wyświetleń: 707
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Ewolucja i podstawy marketingu - strona 1 Ewolucja i podstawy marketingu - strona 2 Ewolucja i podstawy marketingu - strona 3

Fragment notatki:

EWOLUCJA I PODSTAWY MARKETINGU
Ewolucja
Wiedza marketingowa przenikła do Europy Zachodniej dopiero w latach 60. XX w. W Polsce pierwsza książka na temat marketingu ukazała się w 1968 (Białecki K., Elementy marketingu).
Obszary zastosowania marketingu Marketing rozwinął się początkowo w sferze dóbr konsumpcyjnych, następnie w niektórych dziedzinach usług (handel, banki, towarzystwa ubezpieczeniowe), najpóźniej pojawił się w sferze dóbr inwestycyjnych. Obecnie można zauważyć rozszerzenie zakresu zastosowania na organizacje niedochodowe (szpitale, szkoły, teatry, partie, Kościoły, kluby sportowe i różne stowarzyszenia).
Fazy rozwoju:
1. Era produkcji (1960-1930)
2. Era sprzedaży (1920-1970)
3. Era koncepcji marketingowych (1952-2000)
4. Era orientacji rynkowej (współcześnie)
P. Kotler- Konkurencyjne koncepcje prowadzenia biznesu i działań marketingowych:
1. Koncepcja produkcji
Wg tej koncepcji konsumenci będą faworyzować te produkty, które są szeroko dostępne i mają niską cenę. Kierownicy organizacji zorientowanych na produkcję, koncentrują się na osiągnięciu wysokiej wydajności produkcji i szerokiej dystrybucji.
2. Koncepcja produktu
Koncepcja produktu opiera się na założeniu, że konsumenci preferują te produkty, które dostarczają im najwyższą jakość, najlepsze cechy użytkowe lub cechy innowacyjne.
Kierownicy w organizacjach zorientowanych na produkt koncentrują swe działanie na wytworzenie produktu o wyjątkowych cechach i ciągłym ich udoskonalaniu.
3. Koncepcja sprzedaży
Koncepcja sprzedaży opiera się na twierdzeniu, że klienci pozostawieni sami sobie nie kupują wystarczająco dużo produktów przedsiębiorca.
Organizacja musi, więc podjąć agresywną sprzedaż i działania promocyjne.
4. Koncepcja marketingowa
Koncepcja marketingowa opiera się na założeniu, że klucz do osiągnięcia celów organizacji leży w:
- określaniu potrzeb i wymagań rynków docelowych;
-dostarczaniu porządnego zadowolenia w sposób bardziej wydajny i skuteczny niż konkurencja.
5. Koncepcja marketingu społecznego
W myśl koncepcji marketingu społecznego zadanie organizacji polega na:
- określaniu potrzeb, wymagań i interesów rynków docelowych;
- dostarczaniu pożądanego zadowolenia w sposób bardziej efektywny i wydajny niż konkurencja;
- przy jednoczesnym zachowaniu lub podniesieniu konsumenta i społeczeństwa.
Argumenty za przyjęciem koncepcji marketingu:
- aktywa firm mają ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz