To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wykład 2 (26.02.2008) Ewangelie synoptyczne
gr. „synopsomai” (czas przyszły od słowa „synorao”)
„orao” - widzę, patrzę
„opsomai” - będę patrzył, będę widział
„syn” - z
„synopsomai” - będę ogarniał wzrokiem (jednym okiem), patrzeć wspólnie, jednocześnie
W XVIII w trzy pierwsze ewangelie uczeni umieścili w trzech kolumnach obok siebie, pokazując, jak wiele te ewangelie mają tekstów wspólnych.
Jako pierwszy tę metodę zastosował Griesbach.
Kwestia synoptyczna (problem synoptyczny) - Ewangelie zawierają podobny układ materiału (tekstu)
- dzieciństwo Jezusa (Mt, Łk)
- chrzest Jezusa w Jordanie
- cud w Kanie Galilejskiej
- wyjście do innych krajów (Mk, Mt)
- opis reakcji, entuzjazmu tłumów i rozczarowania faryzeuszów i uczonych w Piśmie
- podróż do Jerozolimy
- 3 zapowiedzi Męki
- triumfalny wjazd do Jerozolimy
- działalność w Świątyni
- Ostatnia Wieczerza
- modlitwa w Ogrójcu
- proces Jezusa
- ukrzyżowanie
- śmierć
- zmartwychwstanie
- ukazanie się Apostołom.
Podobne teksty o nauczaniu. Podobne opisy cudów.
w. 661, Mk w.1068, Mt w. 1149, Łk 350 w. o bardzo podobnym brzmieniu (wspólnych)
250 w. wspólnych dla Mt i Mk
253 w. wspólnych dla Mt i Łk
Z Mk tylko 61 wierszy nie występuje u Mt.
- mowy
-opisy czynów Jezusa
+ podobieństwa
- różnice
Np. Mt 5 - 7 (Kazanie na Górze)
U Łk występują jedynie fragmenty tej mowy, rozrzucone w tekście, u Mk wcale nie ma tej mowy.
Łk 6,17 - to samo wydarzenie u Mt ma miejsce na górze, a u Łk na równinie. Skąd te różnice?
Hipoteza tradycji ustnej (J. Gieseler) W punkcie wyjścia tej hipotezy znajduje się katecheza pierwotna . Uczniowie wybrani przez Jezusa głoszą Ewangelię pod natchnieniem Ducha Świętego. Przekazują ją więc w sposób nieomylny, niezmienny, ciesząc się w swoich wspólnotach wielkim autorytetem. W związku z tym na podstawie katechezy Apostołów tworzy się tradycja ustna.
Wreszcie, ze względu na potrzeby konkretnych wspólnot Ewangeliści głosili Ewangelię sami, każdy w innym miejscu, czasie, kierując ją do innych odbiorców, każdy z nich uznał inne elementy za najważniejsze.
Podobieństwa - wspólna tradycja
Różnice - inne miejsce, czas…
(…)
…. Skąd Łukasz je wziął? Są dwa wyjścia - albo od Maryi, albo od Jana (który Maryję wziął do siebie).
Łukasz kładzie mocny akcent na miłość i miłosierdzie Boże, czym bardzo mocno zbliża się do ewangelii spisanej przez Jana.
Kościół wszystkie te Ewangelie przyjął za kanoniczne i natchnione.
Każdy z Ewangelistów ma swoją własną teologię, pisze dla swoich adresatów, w innym czasie - stąd też różnice.
Katecheza…
…, których w większości u Marka nie ma. Uczeń ten nie był świadkiem Jezusa, więc żaby dobrze spisać czyny Jezusa posłużył się ewangelią Markową (ok. 65 r.)
Mt ar. (50 r.) Mk (65 r.)
Mt gr.(75 r.) Łk (85 r.)
W trzeciej kolejności ewangelię pisze Łukasz, mając do dyspozycji Mt ar. i Mk.
Łk 1,1 nn
Łukasz dysponował jeszcze jakimiś innymi źródłami niż Mateusz i Marek. W ewangelii Łukasza i Dziejach Apostolskich ogromną rolę…
… inne elementy za najważniejsze.
Podobieństwa - wspólna tradycja
Różnice - inne miejsce, czas…
*są miejsca w ewangeliach znacząco różne:
- Modlitwa Pańska: Mt 6, Łk 11
- Słowa ustanowienia Eucharystii (żaden Ewangelista nie przekazał identycznie słów Jezusa)
Hipoteza Ewangelii pierwotnej
Euzebiusz z Cezarei cytując dzieło Papiasza (które się nie zachowało) pisze: „Mateusz spisał słowa Pańskie w języku…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)