To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
05.01.11 - Etyka w biznesie – społeczna odpowiedzialność organizacji
1) Społeczna odpowiedzialność i organizacje
Organizacja jako zbiór jednostek, odnosi się do otoczenia w sposób często powiązany z etycznymi dylematami i
decyzjami.
odpowiedzialność społeczna – zbiór zobowiązań organizacji do ochrony i wzmacniania społeczeństwa;
doszło do trzech kluczowych punktów zwrotnych w ocenie społecznej odpowiedzialności:
- era przedsiębiorczości – okres gdy pod koniec XIX wieku kilku właścicieli zbudowało ogromne imperia
w różnych branżach (dyskryminacja cenowa, polityka, łapówki, szantaże i uchylanie się od podatków),
- era depresji – okres pomiędzy rokiem 1929 a 1930, kiedy opinia publiczna obwiniała biznes za problemy
ekonomiczne i starała się regulować biznes przy pomocy rządu, aby zapobiegać takim problemom w
przyszłości (sprzedaż papierów wartościowych, ograniczenia nieuczciwych praktyk rynkowych akcji)
- era socjalna – okres wielkich niepokojów społecznych w latach 60-tych XX wieku, w których biznes był
postrzegany jako odpowiedzialny za problemy społeczne i został wezwany do pomocy w tych
problemach.
środowisko naturalne – rozwijające się ekonomicznie organizacje, starają się w realny sposób zapobiegać
kwaśnym deszczom i globalnemu ociepleniu, aby uniknąć rozwarstwienia warstwy ozonowej i opracowują
alternatywne metody składowania niebezpiecznych odpadów i zwyczajnych śmieci;
ogólny dobrobyt społeczny – organizacje powinny promować ogólny dobrobyt społeczny poprzez wkład w
organizacje charytatywne, filantropijne i fundacje non-profit, takie jak stowarzyszenia wspierające muzea,
symfonie, publiczne radio i telewizje, organizacje wspierające zdrowie publiczne i edukację.
2) Argumenty za i przeciw odpowiedzialności społecznej
Argumenty przeciw:
- celem biznesu we współczesnym społeczeństwie jest generowanie zysku dla właścicieli,
- zaangażowanie w programy społeczne przysparza biznesowi zbyt dużo władzy,
- potencjalny konflikt interesów,
- przedsiębiorca nie dysponuje doświadczeniem w prowadzeniu kampanii społecznych
Argumenty za:
- biznes stwarza problemy i dlatego powinien pomóc je rozwiązywać,
- organizacje są „obywatelami” w naszym społeczeństwie,
- biznes często posiada zasoby niezbędne do rozwiązania problemów,
- biznes jest partnerem w naszym społeczeństwie, wspólnie z rządem ogółem populacji
3) Organizacyjne podeście do społecznej odpowiedzialności
Organizacja może podjąć spoczywające na niej obowiązki leżące wzdłuż zakresu kontinuum od najniższego do
najwyższego stopnia praktyk odpowiedzialności społecznej.
przeszkoda społeczne – podejście do społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, w którym
firmy robią tak mało jak to tylko możliwe, aby rozwiązać problemy społeczeństwa i środowiska;
obowiązek społeczny – postawa społecznej odpowiedzialności, w której organizacja zrobi
wszystko, co jest prawnie wymagane, ale nic więcej;
reakcja społeczna – postawa społecznej odpowiedzialności, w której organizacja spełnia
swoje
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)