Etyczne aspekty działania pedagoga społecznego-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1078
Wyświetleń: 2800
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Etyczne aspekty działania pedagoga społecznego-opracowanie - strona 1

Fragment notatki:

Etyczne aspekty działania pedagoga społecznego. Koncepcja użytkownika i klienta, innego i osoby kluczowej - implikacje etyczne. W polu działania pedagoga społecznego mamy do czynienia z wyraźna asymetrią relacji. Wszelkie sytuacje pomocnicze nasycone są władzą (nieformalną, niewidzialną). W tych sytuacjach pedagog społeczny często podejmuje decyzje za innych lub przy ich współudziale. Zadaje sobie wtedy pytanie czy wybrane działania są odpowiednie, czy podjął dobrą decyzję i czy w tej decyzji nie ma za dużo władzy. I wtedy właśnie problem etyczny staje się bardzo ważny. Stąd wg. Ricouer'a istotne staje się rozdzielenie etyki od moralności.
Moralność - coś odległego, określonego uniwersalnymi normami, aplikowane jest w naszym działaniu.
Etyka - to odczucie siebie, odczuwanie jako dobre przez podmiot.
Model podejmowania decyzji:
analiza kontekstu ogólnego - ważne jest pytanie kto jest moim pracodawcą; warunkuje to poziom etyczności mojego zachowania, działania. Chodzi o to, że nie patrzy się tylko na umowę o pracę, ale na aspekt służby. To, komu służę ma wpływ na moje działanie i jego etyczność. Bardzo często pracownicy społeczni zamiast spędzać czas z podopiecznymi, wypełniają formularze z kim pracuję - wyróżniamy dwa rodzaje relacji klient - to osoba, która w sposób swobodny nawiązuje stosunek, relacje z przedstawicielami profesji społecznej, łatwo może podtrzymywać lub zakończyć tą relację, bez negatywnych konsekwencji dla niej. Osoba ta ma wolny wybór - sama sobie wybiera wychowawcę, pedagoga, psychologa. W sensie etycznym klient daje możliwości wyboru. użytkownik - osoba, która nie ma wyboru jak skierować się do danej instytucji, pracownika. Może mieć poczucie przymusu i dominacji. Jest do tego zmuszany i ubezwłasnowolniony. kto jest osobą kluczową w działaniu - osoba podejmująca decyzje , wiąże się z poziomem władzy i odpowiedzialności; wyróżniamy trzy możliwe osoby:
„JA” jako podmiot działający - osoba kluczowa, rola poszukującego, prowadzi rozmowę, zadaje pytania, osoba druga jest poddana moim oczekiwaniom i spełniająca moje wyobrażenie o niej ; podajemy pomysły i dostajemy to co chcemy
„INNY” - pracownik socjalny, wychowawca wykonuje pewne wcześniej ustalone kroki postępowania ; jest realizatorem technicznym
„INNY” jako osoba nieobecna - np. poprawczak, kurator, sąd - osoba nieobecna dla podopiecznego; kurator sądowy posiada tylko mandat sądu, składu sędziowskiego do realizowania postanowień rozprawy; podopieczny wypełnia oczekiwania sądu, nie kuratora; koncepcja ta podejmuje zagadnienie odpowiedzialności; jeśli chcę działać profesjonalnie muszę sam podejmować decyzje.
Gossellin zwraca też uwagę na to, że warto się zastanowić w jakim kierunku idzie moje działanie:
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz