Estetyczne aspekty przestrzeni publicznej -Wiaty przystankowe

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 742
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Estetyczne aspekty przestrzeni publicznej -Wiaty przystankowe - strona 1 Estetyczne aspekty przestrzeni publicznej -Wiaty przystankowe - strona 2 Estetyczne aspekty przestrzeni publicznej -Wiaty przystankowe - strona 3

Fragment notatki:

Pierwszym rodzajem wiat wprowadzonych do Warszawy była „Stolica”, która pojawiła się w latach 60. Jej prosta konstrukcja składała się ze stalowych rur, do których przytwierdzone były tafle zbrojonego szkła i ławeczki. Wiaty miały bardzo charakterystyczne łukowe, „zapadnięte' daszki. Na daszku centralnie umieszczony był znak przystankowy. Wiata była wyposażona w ławkę, dwie rynny spływowe, na których mocowano rozkłady jazdy. Zbrojone szyby w tych wiatach osadzane były za pomocą kitu, który trzeba było jednak często uzupełniać. Jego wydłubywanie było jedną z form... zabijania czasu w oczekiwaniu na przyjazd tramwaju lub autobusu. Tego typu wiaty montowane były na przystankach do roku 1974. Ostatnia taka wiata znajduje się przy przystanku Rydygiera na Żoliborzu.
Nowy typ wiaty został wprowadzony w 1974 roku, wraz z oddaniem do użytku Trasy Łazienkowskiej - na niej wówczas zamontowano po raz pierwszy w Warszawie wiaty typu Ł (skrót od Trasy Łazienkowskiej). Były to nowoczesne jak na owe czasy szare, aluminiowe wiaty ze słupkami podtrzymującymi nadwieszony dach, ławkami, drewnianymi oparciami i szybami. Wiaty bardzo szybko rozprzestrzeniły się na wielu przystankach w mieście i na wielu z nich funkcjonują do dzisiaj - często chwalone są za trwałość, stabilność oraz dobrą ochronę przed deszczem i słońcem. Większość z nich została jednak bardzo mocno nadszarpnięta zębem czasu.
Kolejny typ wiat pojawił się w latach 90. XX wieku - były to wiaty typu Targówek. Pojawiły się po raz pierwszy na przystankach na Targówku i na Bemowie, były to wiaty bardzo podobne do wcześniejszych wiat typu "Ł", różniły się jednak od nich czerwonym kolorem, lekkością oraz podatności na korozję i zniszczenia. Niemal równocześnie pojawiły się wiaty typu Adpol, które zaczęto ustawiać w 1991 roku w wyniku umowy zawartej między magistratem a firmą reklamową. Były to całkowicie czerwone wiaty, dużo węższe od poprzednich, zabudowane z trzech stron z frontową tablicą na rozkłady jazdy oraz przezroczystym daszkiem z zaokrąglonych tafli. Ta cecha należy do najczęściej krytykowanych przez pasażerów, gdyż w upalnym słońcu wiaty te szybko się nagrzewają. To sprawia, że - w czasie upałów - wiaty zamieniają się w „uliczne solaria'. Kolejna wada ujawnia się za to w okresie jesiennych słot lub zimowych mrozów. Są one zbyt wąskie, by pomieścić wszystkich przemoczonych lub przemarzniętych pasażerów, którzy chcą się pod nimi schronić.
Na początku XXI wieku wiaty nie pojawiały się w zwartych typach, lecz w pojedynczych egzemplarzach, różniących się zależnie od miejsca - w 2001 roku przy ul. Marszałkowskiej powstały proste, zielone wiaty, zaś w 2005 roku na przystankach tramwajowych ustawiono ich wariant bez ścianek bocznych, dzięki czemu na wąskich przystankach ułatwiono pasażerom poruszanie się wzdłuż nich - uzyskały one początkowo kolor zielony, a potem również czerwony.


(…)

… został modernizacji. 9 września 2009 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA i firma Skanska S.A. podpisały umowę na roboty budowlane dotyczące modernizacji linii kolejowej w obrębie stacji PKP Warszawa Gdańska (etap I) w powiązaniu z linią E 65 i stacją metra Dworzec Gdański. Modernizacja stacji Warszawa Gdańska została podzielona na dwa etapy. W trakcie I etapu przebudowane zostanły tory oraz dwa perony oraz pozostałe…
… dworca kolejowego dla pociągów z kierunku Tłuszcza i Małkinii. Położony jest u zbiegu Al. Solidarności i ul. Targowej w dzielnicy Praga Północ. Powstał w 1863 roku jako początkowa stacja Kolei Warszawsko-Petersburskiej (przez Wilno). W 1915 roku wysadzony w powietrze przez Rosjan. W latach 1927-1928 na jego miejscu wybudowano obecną siedzibę spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, a funkcję dworcową przejął…
…. Na mocy rozporządzenia Prezydenta RP I. Mościckiego z dnia 27 września 1926 tworzy się przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe", którego dyrektorem generalnym zostaje każdorazowy Minister Kolei Żelaznych RP. Ustalenie majątku przedsiębiorstwa PKP i ostateczne przenumerowanie parowozów i wagonów odziedziczonych po kolejach obcych na serie i numery inwentarzowe PKP. Poprawa sytuacji gospodarczej…
… o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa PKP.
październik  Wejście w życie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe".
grudzień  Podpisanie aktu komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe". Podpisanie aktów założycielskich spółek:
 
PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o.
CS Szkolenie i Doradztwo Sp. z o.o.
PKP Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o.
Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o.o.
Rejestracja spółki "Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna".
Dworzec Warszawa Wschodnia Osobowa położony jest na warszawskiej linii średnicowej i pod względem ogólnej liczby odprawianych pociągów jest głównym dworcem Warszawy. Jest stacją początkową i końcową dla pociągów dalekobieżnych, kierowanych…
… Czeczotta. Zapada decyzja o budowie nowego portu w Gdyni dla uniezależnienia się od Gdańska. 
1926
Zamach stanu marszałka Józefa Piłsudskiego. Kolejarze paraliżują ruchy wojsk rządowych spieszących na pomoc obalonym władzom, jednocześnie pomagają oddziałom wiernym Piłsudskiemu w dotarciu do Warszawy. Wkrótce po przejęciu władzy marszałek Józef Piłsudski poleca dekretem Prezydenta uregulować status PKP…
… Śródmieściem a położonym pod skarpą Powiślem. W trakcie budowy rozebrano część zabytkowych neorenesansowych pawilonów przy wiadukcie Mostu Poniatowskiego, co jednak w pewnej mierze zostało zrekompensowane wysoką jakością architektoniczną nowego budynku, a szczególnie niebanalnym kształtem zadaszeń peronów. Przystanek jest bardzo ważnym elementem urbanistycznym i węzłem komunikacyjnym. Ponadto pełni funkcję ciągu pieszego łączącego Śródmieście z Powiślem.
Planowany przystanek osobowy Warszawa Ursus Niedźwiadek, ma być zlokalizowany na linii kolejowej nr 447, między przystankiem Ursus a przystankiem Piastów. Przystanek ten powstanie na wylocie ulicy Mariana Keniga w dzielnicy Ursus. Przystanek, był już planowany w latach '70 XX wieku, przy okazji budowy osiedla Niedźwiadek. Ogólna koncepcja zakłada budowę…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz