To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ERAZM Z ROTERDAMU: 1.życie i twórczość: - syn księdza, który uwiódł córkę lekarza
- zasłynął najpierw jako Desiderius Erasmus Rotterdamu; desiderare - kochać pragnąć
- tworzył wyłącznie po łacinie, która była w jego czasach językiem elitarnym
- chciał, aby jego najważniejsze dzieła (takie, jak łaciński przekład Nowego Testamentu) tłumaczono na języki narodowe, żeby - jak sam to określił - „rolnik przy pługu i tkacz przy krośnie mogli modlić się do Boga w języku, który rozumieją.”
- złożył śluby zakonne, szybko jednak rozczarował się do życia klasztornego. Niewątpliwa zaletą tamtejszej egzystencji było w oczach Erazma to, że mógł oddawać się rozmyślaniom i zaspokajać potrzeby ducha; - otrzymał święcenia kapłańskie, wkrótce potem rozpoczął służbę przy biskupie Cambrai - Henry von Bergenie
- 1495 przeniósł się do Paryża, dawał lekcje bogatym paniczom z Anglii i Niemiec studiującym w Paryżu. Spod jego pióra wychodzą podręczniki, z których korzystał później cały świat intelektualny i które obowiązywały przez następne stulecia w takich szkołach jak Szkoła św. Pawła i Eton College w Anglii. Do tego czasu w humanistycznych środowiskach Paryża cieszył się opinią „oratora” i „poety”
- przełomowym momentem w jego życiu był wyjazd do Anglii 1499 gdzie nawiązał kontakty z najwyższymi sferami umysłowymi i politycznymi Anglii
- atmosfera panująca w Anglii pozwoliła Erazmowi odkryć samego siebie. Wykrystalizowały się wówczas jego poglądy oraz ukształtował się ambitny plan oparty na dwóch ideałach, których realizacja stała się odtąd treścią życia Erazma. Zgodnie z tym planem należało, po pierwsze, udostępnić dorobek umysłowy pogańskiej starożytności wszystkim młodym uczniom, którym warunki intelektualne i materialne pozwalały na uczęszczanie do szkół „łacińskich” lub posiadanie prywatnych nauczycieli. Po drugie Erazm pragnął upowszechnić duchowe bogactwo Biblii i literatury patrystycznej wszystkim wiernym, a przede wszystkim osobom pełniącym funkcje duszpasterskie. Przekładał prace z greckiego na łacinę.
- Po powrocie na kontynent w 1500 przystąpił do realizacji planu opartego na wspomnianych wcześniej ideałach. Pierwsze wydanie Adagiów . Był to zbiór około ośmiuset przysłowiowych zwrotów zaczerpniętych z pism starożytnych pisarzy greckich i łacińskich, objaśnionych na użytek uczących się stylu łacińskiego.
- 1503 opublikował Podręcznik żołnierza Chrystusowego (Enchridion militis Christiani) enchridion - znaczy jednocześnie sztylet i podręcznik. Dzieło jest dla chrześcijan wyzwaniem aby bronili się przed pokusami „tego świata” za pomocą duchowego „sztyletu”. W tym dziele rozwija też własny program teologiczny, który głosi potrzebę powrotu do Pisma Świętego. W szczególności zwraca się w nim przeciwko pojmowaniu pobożności jako wyłącznego postrzegania różnych ceremonii skupiających się jedynie na przejawach zewnętrznych, piętnuje kult świętych oraz przestarzale formuły, spory i dysputy teologiczne. Jest to traktat teologiczny, do którego napisania Erazm czerpał natchnienie z pism św. Pawła, Platona, Orygenesa. Było to pierwsze z wielu pism zawierających program „nowej teologii”, nazwanej przez Erazma
(…)
… utalentowanym teoretykiem wychowania.
- metody nauczania reprezentowane w jego dziełach zaskakiwały nowatorstwem i to nie tylko w XVI w. Polegało ono na zerwaniu ze średniowiecznymi metodami scholastycznymi, a więc uczeniem się na pamięć i niewolniczym naśladownictwem wzorców uważanych za wieczne. Jego wizja wychowania stworzyła fundamenty, na których opiera się również współczesna myśl pedagogiczna. Wśród metod proponowanych przez Erazma należy wymienić stopniowe ćwiczenie inwencji twórczej oraz wyrabianie indywidualnego stylu poprzez studiowanie dzieł różnych autorów i ćwiczenie umiejętności krytycznej oceny tych dzieł
- przedkłada nauczanie indywidualne nad zbiorowe, gdyż to drugie nie uwzględnia różnic osobowości i uzdolnień poszczególnych uczniów
- zwraca uwagę na znaczenie współzawodnictwa wśród dzieci i młodzieży w trakcie ćwiczeń, przy czym podkreśla że wyłonieniu zwycięzcy nie powinno towarzyszyć poczucie triumfu.
- postulował zniesienie kar cielesnych wobec uczniów gadatliwych i ociągających się - równie negatywnie odnosił się do poniżania uczniów opóźniających się w nauce poprzez zmuszanie ich do noszenia czapki z oślimi uszami.
- twierdził, że dziewczęta nie potrzebują wyższego…
…, na które kładzie szczególny nacisk.
- na początku Erazm z Lutrem byli w dobrych stosunkach: obaj głosili hasło powrotu do Biblii jako źródła wiary, obaj krytykowali zdegenerowaną scholastykę, usilnie pragnęli radykalnej reformy obyczajów i doktryny kościoła w duchu Ewangelii, obaj wytykali nadużycia w dziedzinie odpustów.
- po wystąpieniu Lutra ogłosił swoje stanowisko stawiające miłość Chrystusa i jedność…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)