To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Emocjonalne aspekty reakcji na stres Emocja pełni rolę adaptacyjną, powoduje mobilizację rezerw ustrojowych - znaczenie przystosowawcze.
Ważne jest też to, że emocje mają wartość antycypacyjną, co pozwala przygotować się do wysiłku.
Ludzie różnią się co do przeżywania emocji w sytuacji stresowej.
Badania Terelaka: wpływ lęku jako dyspozycji osobowości na uczenie się zadań psychomotorycznych w sytuacji stresu zagrożenia; jeżeli ktoś ma silną tendencję do reagowania lękiem, gorzej radzi sobie w sytuacji stresowej.
Emocje wzmacniają także działania mechanizmów adaptacji wysiłkowej, co pozwala na głębsze sięgnięcie do tzw. rezerw czynnościowych - opóźnienie zmęczenia fizycznego przez pobudzenie emocjonalne.
?? Ale czy emocje są naprawdę adaptacyjne biorąc pod uwagę choroby cywilizacyjne związane ze stresem długotrwałym?
Wg. Kozłowskiego trzeba odróżnić proste emocje takie jak strach, które mają charakter adaptacyjny, ale tylko niekiedy. W przypadku człowieka po fazie mobilizacji organizmu nie następuje zazwyczaj akcja ruchowa typu atak czy ucieczka. Rezerwy nie są wykorzystane. Człowiek współcześnie rzadko znajduje się w sytuacji zagrożenia życia, a mimo to reaguje emocjonalnie w sposób podobny - nie mogąc kontrolować wegetatywnej mobilizacji.
Wg. Krzyżewskiego nie ma dostatecznych podstaw, aby uwzględnić odrębność emocji jako unikalnego rodzaju wrażeń.
Wśród psychologicznych koncepcji emocji można wyróżnić dwa nurty:
Poznawczy
Motywacyjny Wyróżnia się też emocje proste - nie wymagające uczenia się reakcji organizmu na różne stany rzeczy oraz emocje złożone, których funkcją jest selekcjonowanie info z otoczenia i zawartych w doświadczeniach osobniczych (w tym aspekt niespecyficzny i specyficzny - treściowy).
Behawioralne aspekty reakcji na stres Prawa Yerkersa-Dodsona:
Efektywność działania wzrasta wraz ze wzrostem aktywacji układu nerwowego tylko do pewnego poziomu, po przekroczeniu którego dalsze zwiększanie intensywności czynników stresotwórczych prowadzi do obniżenia poziomu wykonania (zbyt mały i zbyt duży poziom stymulacji).
Im trudniejsze jest zadanie, tym mniejszy poziom aktywacji jest potrzebny do osiągnięcia warunków optymalnych działania. W przypadku zadań łatwych - wysoki poziom wykonania wymaga utrzymania wysokiego poziomu aktywacji.
Zwraca się także uwagę na różnice indywidualne w behawioralnych reakcjach na stres:
Kitajew-Smyk: aktywny i bierny wzór reakcji na stres
Style działania czyli syndromy zachowania
Z punktu widzenia stylu działania ludzie różnią się w zakresie:
Liczby i czasu wykonywania określonych czynności zasadniczych w stosunku do czynności pomocniczych
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)