Emocje-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 133
Wyświetleń: 875
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Emocje-opracowanie - strona 1 Emocje-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

EMOCJE - INTELIGENCJA EMOCJONALNA CZŁOWIEKA
Sfera emocjonalna człowieka jest tą sferą, która z jednej strony jest niezwykle istotna, a z drugiej mało znana. Człowiek, współczesny nie tyle próbuje posługiwać się emocjami ile je tłumaczyć bądź hamować. Na temat emocji funkcjonuje wiele błędnych przekonań.
Emocje stanowią istotne gatunkowe wyposażenie człowieka choć nie są przypisane jedynie do naszego gatunku. Potoczny podział emocji na złe i dobre jest związany z odczuciami człowieka. Tymczasem wszystkie emocje są niezbędne do przetrwania. INTELIGENCJA EMOCJONALNA jest określana jako znajomość swoich emocji, umiejętność ich interpretacji a także umiejętność dostrzegania emocji innych ludzi i adekwatnego zachowania się w stosunku do tego czego doświadczają.
Wyróżniamy w inteligencji emocjonalnej dwa rodzaje kompetencji:
Kompetencje osobiste
Kompetencje społeczne
Na KOMPETENCJE OSOBISTE składają się:
SAMOŚWIADOMOŚĆ, do której zaliczamy poczucie własnej wartości, samoocenę i świadomość emocjonalną
POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI - jest to przekonanie o ważności i wartości własnego ja, jest to też świadomość swojej niepowtarzalności ( przekonanie, że nie ma drugiej osoby takiej jak ja, jestem wyjątkowy jako jednostka ludzka). Im większe poczucie własnej wartości tym niższa podatność na uzależnienia. Poczucie własnej wartości należy odróżniać od samooceny.
SAMOOCENA to wiedza na temat swoich możliwości i swoich ograniczeń. Uważa się, że im bardziej mamy ugruntowane poczucie własnej wartości tym bardziej adekwatna jest nasza samoocena.
Jeśli poczucie własnej wartości jest ugruntowane a samoocena adekwatna odpowiednio potrafimy ustosunkować się do usłyszanej krytyki.
Jeśli poczucie własnej wartości jest nieugruntowane a samoocena nieadekwatna w obliczu krytyki człowiek się złości, przejawia agresję w ten sposób się broni, ewentualnie może się załamać.
ŚWIADOMOŚĆ EMOCJONALNA - jest to świadomość emocji, które w danej chwili przeżywamy. W procesie wychowania pojawiają się jednak błędy wobec dzieci, które prowadzą do tego, iż wyrastają z nich ludzie, którzy nie do końca są świadomi przeżywanych emocji. Jest to związane z płcią dziecka tzn. dziewczynki są uczone tłumienia złości, a nawet nie uświadamiania sobie jej, natomiast chłopcom nie pozwala się przeżywać strachu, smutku czy żalu. Efektem jest brak umiejętności posługiwania się tymi emocjami - zakłamywanie emocji. Brak świadomości emocjonalnej prowadzi do sprzeczności w samoregulacji emocjonalnej. SAMOREGULACJA EMOCJONALNA (drugi składnik kompetencji osobistych) to posługiwanie się emocjami w taki sposób, aby pomagały mam w działaniu oraz umiejętności traktowania emocji jako procesu, który wymaga czasu. Brak umiejętności samoregulacji prowadzi do większej podatności u kobiet na zaburzenia odżywiania, a u mężczyzn na uzależnienia.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz