Rozwój złości i wrogich interakcji

Nasza ocena:

5
Pobrań: 231
Wyświetleń: 1918
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rozwój złości i wrogich interakcji - strona 1 Rozwój złości i wrogich interakcji - strona 2 Rozwój złości i wrogich interakcji - strona 3

Fragment notatki:

PROCES ROZWOJU ZŁOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI JEJ REGULOWANIA: A) Złość u niemowląt:
- ciągła dyskusja na temat tego, czy niemowlęta okazują odrębne negatywne emocje, czy reagują uogólnioną reakcją dyskomfortu (distress reaction) - MAX = Maximally Discriminative Facial Movement Coding System = Maksymalnie Dyskryminacyjny System Kodowania Ruchów Mięśni Twarzy
- AFFEX - System for Identyfying Affect Expressions
-Zarzut, że MAX i AFFEX - jako obiektywne metody kodowania odrębnych negatywnych emocji nie są trafne społecznie.
W odpowiedzi na ten zarzut, Izard przeprowadził badanie podłużne na niemowlętach 2,5-9 mies. życia (1995): a) pytanie: czy małe dzieci doświadczają odrębnych emocji i czy jest możliwe udowodnienie społecznej trafności MAX i AFFEX
b) badanie wykazało niewielkie zmiany rozwojowe w zakresie częstości występowania odrębnych emocji - przemawia to przeciwko tezie, że emocje wyodrębniają się z tego niezróżnicowanego dyskomfortu.
Izard , badanie 2 -dwie grupy obserwatorów, którzy mieli za pomocą listy z wypisanymi emocjami - dopasować je do obserwowanej reakcji niemowlęcia. Jedna grupa otrzymała listę z wypisanymi emocjami, druga zaś do etykiet z nazwami emocji miała dopisek „dyskomfort”. Grupa druga popełniała więcej błędów w ocenie emocji niemowląt, ponieważ określenie „dyskomfort” stało się „szumem”, dystraktorem, który zbijał z tropu.
WCZESNY ROZWÓJ ZŁOŚCI -pierwsze wyraźne formy emocji pojawiają się około 4 miesiąca życia -około 7 miesiąca - emocje są już kierowane społeczny - jako reakcja na przytrzymywanie ręki oraz zastrzyk
- Pickens i Field - obserwują reakcję złości już u trzymiesięcznych niemowląt w reakcji twarzą w twarz z matką. U dzieci matek cierpiących na depresję zaobserwowano więcej złości na twarzach dzieci w stosunku do dzieci matek niedepresyjnych.
Wniosek: Indywidualizacja emocji ze względu na proces socjalizacji.
Adaptacyjne znaczenie złości:
Badanie: Lewis: dzieci, które wykazywały złość w fazie wygaszania, przejawiały wyższy poziom radości, zainteresowania i wymaganego działania sprawczego.
Lewis : Dzieci (4,6,8-miesięczne), które w życiu płodowym były narażone na działanie kokainy, wykazywały mniejszą aktywność, radość w trakcie uczenia się, przejawiały również mniej złości i smutku w fazie wygaszania niż dzieci zdrowe. Nie stwierdzono również wzrostu częstości działań sprawczych. Wniosek: Zredukowana ekspresyjność emocjonalna obniżała u dzieci skuteczność radzenia sobie ze środowiskiem.
Badanie: Buss i Goldsmith . Złość - znaczenia adaptacyjne w próbach regulowania tej emocji za pomocą strategii behawioralnych. Dzieci 6,8,10,12-mies. Zjawisko ogólnego dyskomfortu pojawiało się rzeczywiście wtedy, kiedy połączono bodźce wywołujące złość (niemożność wystawienia ręki oraz przeszkoda) z bodźcami wywołującymi strach. Jednak te emocje były kodowane w sposób odrębny i nie występował między nimi związek istotny.


(…)

… wykorzystania porównań społecznych,
- dzieci przejawiają większe uwrażliwienie na pozycję wśród rówieśników,
- to powoduje, że normy regulowania emocji, obowiązujące w grupie rówieśniczej, stają się bardzo ważne,
- <Parker i Gottman> dziecko w wieku szkolnym uczy się reguł okazywania emocji w dużym stopniu na podstawie reakcji rówieśników na jego własne oraz cudze przejawy emocji,
- środkowy okres dzieciństwa…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz