To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Elementy konstrukcyjne organizacji:
Organizowanie - decydowanie o najlepszym grupowaniu działań i zasobów organizacji
Projektowanie stanowisk pracy
Grupowanie stanowisk pracy
Ustalanie hierarchicznej zależności (stosunków służbowej podległości) pomiędzy stanowiskami
Rozdzielanie uprawnień decyzyjnych
Koordynacja czynności pomiędzy stanowiskami
Zróżnicowanie stanowisk pracy
Struktura organizacyjna - zestaw elementów konstrukcyjnych, które mogą być użyte do ukształtowania organizacji. Wynik ich wykorzystania w postaci konkretnego układu elementów w postaci konkretnego układu elementów organizacji i ich wzajemnych powiązań.
Projektowanie stanowisk pracy - określanie zakresu obowiązków pracownika:
specjalizacja stanowisk pracy - wyrosła z koncepcji podziału pracy (Smith) - dzielenie ogólnego zadania na mniejsze części składowe - np. linia produkcyjna (Ford)
korzyści i ograniczenia specjalizacji:
korzyści
robotnik wykonujący wąskie, proste zadanie osiągnie w nim wprawę
skraca się czas przechodzenia od jednego zadania do drugiego
im węższe zadania pracownika tym łatwiej opracować dla niego specjalistyczny sprzęt
w razie nieobecności lub odejścia pracownika niewielkim kosztem można wyuczyć następnego
wady
praca może być tak monotonna, że nie stanowi żadnego wyzwania - znużenie pracownika
rośnie absencja
może ucierpieć jakość pracy
specjalizacja nie zawsze przynosi oczekiwane korzyści
alternatywy dla specjalizacji
rotacja między stanowiskami pracy - systematyczne przechodzenie pracowników z jednego stanowiska do drugiego - wykorzystywane głównie do szkolenia pracowników, nadają się do tego tylko prace proste i rutynowe, więc motywacja nie rośnie
rozszerzenie stanowiska pracy - przydzielenie pracownikowi większej liczby zadań do wykonania - jednak pociąga to wzrost kosztów szkolenia, jest pretekstem do wyższej płacy, często mimo większego zakresu praca jest dalej rutynowa
wzbogacenie stanowiska pracy - zarówno zwiększenie liczby zadań wykonywanych przez robotnika, jak i rozszerzenie kontroli robotnika nad stanowiskiem pracy.
podejście od strony cech stanowiska pracy - sugeruje potrzebę diagnozowania stanowiska pracy i jego poprawę w pięciu podstawowych wymiarach, uwzględniające zarówno czas pracy jak i preferencje pracownika:
różnorodność kwalifikacji - ilość rzeczy, które robi osoba na danym stanowisku
identyfikowalność zdań - zakres w jakim pracownik wykonuje pełną lub możliwą do zidentyfikowania część pracy
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)