Elementy psychologii społecznej - relacje interpersonalne i wpływ społeczny. Psychologia społeczna - przedmiotem jej zainteresowania jest to co dzieje się między ludźmi, stara się wyjaśnić jak takie zachowania jak, myślenie, uczenie się, spostrzeganie, zmieniają się w warunkach społecznych.
Psychologia społeczna jest psychologią eksperymentalną. Zajmuje się tym, z czym mamy do czynienia na co dzień.
Salomon Asch - przeprowadzał kilkanaście eksperymentów:
Który z odcinków A, B czy C odpowiada długością odcinkowi X ?
Cztery podstawione osoby powiedzą celowo że "A". Osoba piąta (niepodstawiona) zapytana ostatnia, pod wpływem poprzedników też powie że "A", choć wie że to nie jest prawdą. Zatem uległo ona naciskowi.
Czynniki wpływające na to że, ulegamy naciskowi:
1). cechy własnej osobowości
2). skład, cechy, rodzaj grupy naciskającej
ad. 1.
Wiara w siebie wyznacza nasze zachowania społeczne.
ad. 2.
Jeśli członkami grupy są eksperci, czy osoby znaczące, lub też podobne do nas (np: koledzy), to jesteśmy skłonni ulegać naciskowi grupy.
Jeśli jesteśmy pewni że grupa nas lubi, akceptuje, to bardziej jesteśmy skłonni obstawać przy własnym zdaniu.
Jeżeli zatem członek grupy nie ma poczucia bezpieczeństwa, to jest zazwyczaj konformistą.
Są dwa rodzaje zachowań konformistycznych:
- Jeśli członek znajduje się w niejasnej społecznie sytuacji, to poszukuje wzorców
(Konformizm wynikający z obserwacji innych jest zjawiskiem bardzo częstym)
- Jeżeli sytuacja jest nie jasna, uczymy się sygnałów społecznych
Wyróżnia się trzy efekty wpływu:
1). Uleganie - zachowanie się czyjeś w sytuacji społecznej, w celu uzyskania nagrody, albo uniknięcia kary. To ulegnięcie trwa tak długo dopóki nie uzyskamy nagrody, lub kary. Zatem, groźba czy obietnica zrealizowania jest mniej wartościowa.
2). Identyfikacja - istotą motywującą jest pragnienie osoby, by być podobną do tej osoby, od której pochodzi wpływ. Jeśli ktoś uważa jakąś osobę za atrakcyjną, będzie dążył do tego by być do niej podobną. Konformizm przez identyfikację trwa znacznie dłużej, bo człowiek pragnie upodobnić się maksymalnie do swojego ideału.
3) Internalizacja - nagroda płynie od nas samych, wewnętrznie, Motywowani jesteśmy wewnętrznie do pewnego typu zachowania. Jej siła jest największa. Przestrzegam przepisów ruchu, nie dlatego że się boję, lub dlatego że mam wzorzec, ale dlatego że ja sam tak uważam.
Konformizm jest przystosowawczy.
Determinanty konformizmu:
- atrakcyjność tej osoby
- istotą jest władza, ulegamy jej
(…)
… znać się na rzeczy i być godni zaufania. Ludzie którzy nam się podobają są bardziej wiarygodni, niż ci którzy nam się nie podobają.
Obowiązuje zasada podobieństwa - jeśli ktoś ma podobne doznania to jest pewniejszy. Na nase opinie wpływ mają osoby które znają się narzeczy, lub jeśli ta osoba jest podobna do nas. Ładne osoby są bardziej wiarygodne. ad. 2.
Im silniejsze wzbudzimy emocje, tym mniejsze mamy szanse na zmiane (wpływ na przekaz). Jesli mówisz do zwolenników możesz mówić używając argumentów jednostronnych, jeśli do ludzi wykształconych pokaż plusy i minusy.
Kolejność prezentacji:
1). efekt pierwszeństwa
2). efekt świeżości
Jeżeli odbiorcy informacji mają zareagować natychmiast, to skuteczniejszy jest efekt świeżości.
Jeśli między komunikatami występuje duże odległość, to efekt pierwszeństwa. Efekt "Ewy" - kobiety łatwiej poddają się perswazji niż mężczyźni.
Osoby nieświadome perswazji, łatwiej jej ulegają, niżeli osoby poinformowane o naszych zamiarach.
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)