PODSTAWOWE ELEMENTY KONCEPCJI UCZENIA SIĘ TRANSFORMATYWNEGO
„ZNACZENIE” TO: FRAGMENT WIEDZY O ŚWIECIE WYRAŻONEJ POJĘCIAMI I SĄDAMI. POZNAWCZA REPREZENTACJA DESYGNATU OKREŚLAJĄCA JEGO CECHY, FUNKCJĘ, PRZYNALEŻNOŚĆ KATEGORIALNĄ
SPOSOBY NADAWANIA ZNACZEŃ /INTERPRETOWANIA ŚWIATA/
/WG BRUNERA
1/ INTERSUBIEKTYWNY
2/ DZIAŁANIOWY /TEORIA DZIAŁAŃ/
3/ NORMATYWNY
4/ PROPOZYCJONALNY 5/ TRANSFORMATYWNY /wg Mezirowa/
UCZENIE SIĘ 1/ PROCES POSŁUGIWANIA SIĘ POSIADANYMI PRZEZ JEDNOSTKĘ ZNACZENIAMI /INTERPRETACJAMI/ DO KIEROWANIA WŁASNYM MYŚLENIEM, DZIAŁANIEM I ODCZUWANEM TEGO, CZEGO DOŚWIADCZA.
2/ WYKORZYSTANIE DO INTERPRETACJI ODBIERANYCH DROGĄ ZMYSŁOWĄ SPOSTRZEŻEŃ, FORMUŁOWANIA SĄDÓW I USTALANIA PLANÓW DZIAŁANIA: POSIADANEJ PRZEZ JEDNOSTKĘ WIEDZY, USTALONYCH PRZEKONAŃ, PRZEWIDYWAŃ - ZAŁOŻEŃ WYZNACZAJĄCYCH TREŚĆ RAMY ODNIESIENIA /PRZEDROZUMIENIA MATERIAŁU, KTÓRY MA BYĆ INTERPRETOWANY/
3/ UCZENIE SIĘ TO ZŁOŻONY PROCES, KTÓRY OBEJMUJE FORMOWANIE I TRANSFORMOWANIE SIĘ CZŁOWIEKA UKIERUNKOWANE ZARÓWNO NA PRZEKSZTAŁCANIE Z POŻYTKIEM DLA SIEBIE JAK I DLA INNYCH - ŚRODOWISKA, W KTÓRYM CZŁOWIEK ŻYJE (UCZENIE SIĘ INSTRUMENTALNE) ORAZ NA WYPRACOWANIE TAKIEJ FORMUŁY SPOŁECZNEGO KOMUNIKOWANIA SIĘ, KTÓRA POZWOLI MU NA ROZUMIENIE SIEBIE I INNYCH ORAZ BYCIE ROZUMIANYM (UCZENIE SIĘ KOMUNIKACYJNE).
RAMA ODNIESIENIA
1/ KONSTRUKCJA ZBUDOWANA Z ZAŁOŻEŃ I OCZEKIWAŃ /PRZYPUSZCZEŃ/, PRZEZ KTÓRE FILTRUJEMY WRAŻENIA ZMYSŁOWE.
2/ CAŁOŚĆ ZŁOŻONA Z WYTWORZONYCH UPRZEDNIO: SKOJARZEŃ, POJĘĆ, WARTOŚCI, EMOCJI, UTRWALONYCH SPOSOBÓW REAGOWANIA
3/ INDYWIDUALNY UKŁAD INTERPRETACYJNY, W SKŁAD KTÓREGO WCHODZĄ WSTĘPNE ZAŁOŻENIA MYŚLOWE I PRZEWIDYWANIA /MNIEJ LUB BARDZIEJ UŚWIADAMIANE/, DOTYCZĄCE KONKRETNEGO STANU RZECZY, KTÓRY MA BYĆ PRZEDMIOTEM INTERPRETACJI.
WYMIARY RAMY ODNIESIENIA: 1/ NAWYKI MENTALNE - WYNIKAJĄCE Z PRZYZWYCZAJEŃ OGÓLNE SPOSOBY MYŚLENIA, ODCZUWANIA I DZIAŁANIA UWARUNKOWANE PRZEZ KODY KULTUROWE, SPOŁECZNE, EDUKACYJNE, ITP.
2/ PUNKT WIDZENIA: ZBIÓR SCHEMATÓW ZNACZENIOWYCH /SZCZEGÓŁOWYCH OCZEKIWAŃ, PRZEKONAŃ, POSTAW, SĄDÓW/ UKIERUNKOWUJĄCYCH W SPOSÓB UKRYTY SZCZEGÓŁOWE INTERPRETACJE, ATRYBUCJE, ITP.
UCZENIE SIĘ FORMATYWNE - UCZENIE SIĘ PROCESU NADAWANIA ZNACZEŃ I PEŁNIENIA RÓL PRZEZ AKULTURACJĘ, SOCJALIZACJĘ, FORMALNĄ EDUKACJĘ
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)