To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ANALIZA ŻYWNOŚCI Ćwiczenie 1. – Elementy analizy sensorycznej • Cel ćwiczenia: Celem ćwiczenia było zapoznanie się z metodami analizy sensorycznej poprzez przeprowadzenie czterech zadań sprawdzających wrażliwość naszych zmysłów, konkretnie zmysłu smaku, na różne produkty żywnościowe. • Wstęp: Ćwiczenie polegało na testowaniu próbek żywności za pomocą różnych metod analizy sensorycznej. Zadania wykonywaliśmy w parach. Jedna z osób przygotowywała próbki, kodowała je, a druga osoba miała za zadanie ocenę i (w zależności od metody) rozpoznanie rodzaju smaku, uszeregowanie próbek według jego intensywności (smaku słonego - metodą szeregowania oraz smaku słodkiego - metodą skalowania) czy też rozpoznanie w parach próbki o bardziej intensywnym smaku słodkim (metoda parzysta). • Schemat części doświadczalnej: Zadanie 1 . - Określenie zdolności rozpoznawania trzech z czterech podstawowych smaków. Przygotowanie trzech kubków z 40 ml roztworami o różnych smakach i zakodowanie ich. ↓ Prezentacja próbek osobie testowanej w losowej kolejności. ↓ Rozpoznanie przez osobę testowaną smaku słodkiego, słonego i kwaśnego. ↓ Zanotowanie wyników w karcie oceny oraz określenie poprawności rozpoznania. Zadanie 2 . - Ocena smaku słodkiego wodnych roztworów sacharozy i kwasu cytrynowego metodą parzystą. Przygotowanie i zakodowanie czterech kubków z ok. 40 ml dwuskładnikowych roztworów sacharozy i kwasu cytrynowego, różniących się ilością sacharozy (1,0 g/100 mL oraz 0,6 g/100 mL). ↓ Ułożenie kubków parami oraz podanie ich w losowej kolejności osobie badanej. ↓ Wskazanie przez osobę testowaną próbek o słabszym i intensywniejszym smaku słodkim w danej parze. ↓ Zanotowanie wyników w karcie oceny oraz określenie poprawności rozpoznania. Zadanie 3 .- Ocena intensywności smaku słonego wodnych roztworów chlorku sodu metodą szeregowania. Przygotowanie pięciu kubków z ok. 20 ml odpowiednich roztworów chlorku sodu (o stężeniach: 0,2 g/100 mL, dwa razy po 0,35 g/100 mL, 0,5 g/100 mL i 0,7 g/100 mL). ↓ Podanie zakodowanych kubków w losowej kolejności osobie testowanej. ↓ Uszeregowanie próbek przez osobę badaną zgodnie ze wzrostem intensywności smaku słonego. ↓ Zanotowanie wyników w karcie oceny oraz określenie poprawności szeregowania. Zadanie 4 .- Ocena intensywności smaku słodkiego modyfikowanego roztworu soku pomarańczowego metodą skalowania. Przygotowanie pięciu kubków z ok. 40 ml próbek napoju pomarańczowego (bez i z dodatkiem sacharozy, o stężeniach:
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)