Eksploatacja portów - Efekt przylądowy

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 588
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Eksploatacja portów - Efekt przylądowy - strona 1

Fragment notatki:

Efekt przylądkowy       Wzrost prędkości wiatru, połączony często ze zmianą kierunku wiatru, w stosunku  do wiatru wynikającego z rozkładu pola ciśnienia w skali mezosynoptycznej  występujący w pobliżu wysuniętych w morze przylądków, półwyspów oraz po  nawietrznej i wzdłuż brzegów wysp. Efekt przylądkowy spowodowany jest przez  wzrost siły tarcia i spowolnienie przepływu powietrza nad lądem, co odkształca linie  prądu. W rezultacie nad morzem dochodzi do zagęszczenia lini prądów i zmiany ich  kierunku w stosunku do linii pradów wynikających z pola ciśnienia (patrz rysunek). Z  zagęszczeniem linii pradów wiąże się zawsze wzrost prędkości wiatru - przez  określony przekrój poprzeczny w jednostce czasu musi przepłynąć większa ilość  powietrza (patrz twierdzenie Bernoulliego; podręcznik fizyki).      W momencie, gdy trasa rejsu prowadzi w pobliżu brzegów wysuniętego w morze  półwyspu, przylądka, etc., a wiatr wywołany przez mezoskalowy układ baryczny ma  kierunek zbliżony do wzdłużbrzegowego, należy liczyć się, że w strefie przybrzeżnej  (rzędu od kilku do kikunastu Mm od brzegu) prędkość wiatru może być znacznie  większa od tej, która jest obliczona z mapy a kierunek wiatru odmienny. Jeśli brzeg  jest dodatkowo wysoki (góry, wzgórza) należy dodatkowo liczyć się z silną  porywistością wiatru w strefie przybrzeżnej.      Efekt przylądkowy powoduje, że pewne rejony przybrzeżne charakteryzują się  wyraźnie podwyższoną w stosunku do otaczająch akwenów częstością  występowania wyższych stanów morza.      Rejonów, w których silnie zaznacza się występowanie efektu przylądkowego, jest  wiele. Szczególnie silnie efekt przylądkowy zaznacza się w tych rejonach, gdzie  okresowo lub stale dominujący kierunek wiatru jest zbliżony do równoległego do  brzegu i wiatr musi przepływać nad półwyspem czy przylądkiem. Oto dwa przykłady.      Na wybrzeżu zachodnim USA znajduje się przylądek Mendocino (N Kalifornia, na  N od San Francisco). W sytuacji, gdy Wyż Hawajski jest silniej rozwinięty a jego  centrum przesunięte jest na E, wzdłuż wybrzeża stanów Oregon i Północnej Kaliforni  wieją wiatry północne o umiarkowanej sile (około 5°B). W rejonie Przylądka  Mendocino wiatr się wtedy wzmaga, często osiągając siłę sztormu (=

(…)

…) i przepływa się ten rejon w zupełnie dobrych warunkach wiatru i stanu morza.
Na Morzu Śródziemnym, przy wybrzeżach Tunezji, w rejonie przylądka Ra's
Addar, przy nawet stosunkowo słabych wiatrach zachodnich i NW siła wiatru
wyraźnie rośnie w strefie przybrzeżnej (o około 3°) i tworzy się nieprzyjemna, silnie
skłócona, wysoka i krótka fala. Dalej od brzegu (10-12 Mm) sytuacja jest już
normalna.
Ze względu…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz