To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
1.Pojęcie transportu oraz relacja pojęć przemieszczanie, transport i komunikacja
Pojęcie przemieszczania obejmuje szerszy zakres (termin zbiorczy, zastępuje pojęcie
przewozu tam gdzie nie ma pojazdów i nie można mówić o przewozie
Transport i komunikacja są to pojęcia zachodzące na siebie zakresem pojęciowym
(podporządkowane hierarchicznie, częściowo pokrywające się)
Transport i komunikacja to częściowo pokrywające się pojęcia, gdzie transport to działalność polegająca na celowym przemieszczaniu osób i ładunków, a komunikacja to proces porozumiewania się ludzi na który składa się łączność oraz umożliwienie porozumiewania za pomocą transportu
42.Charakterystyka czynników przewagi konkurencyjnej przewoźników nisko kosztowych
Korzystanie z tańszych lotnisk
Standaryzacja i zwiększenie pojemności taboru
Rezygnacja z globalnych systemów rezerwacji
Koncentracja na dużych potokach pasażerskich
Rezygnacja z programów lojalnościowych
Ograniczenie usług dodatkowych
1.PojÄcie transportu oraz relacja pojÄÄ przemieszczanie, transport i komunikacja PojÄcie przemieszczania obejmuje szerszy zakres (termin zbiorczy, zastÄpuje pojÄcie przewozu tam gdzie nie ma pojazdów i nie można mówiÄ o przewozie Transport i komunikacja sÄ
to pojÄcia zachodzÄ
ce na siebie zakresem pojÄciowym (podporzÄ
dkowane hierarchicznie, czÄÅciowo pokrywajÄ
ce siÄ) Transport i komunikacja to czÄÅciowo pokrywajÄ
ce siÄ pojÄcia, gdzie transport to dziaÅalnoÅÄ polegajÄ
ca na celowym przemieszczaniu osób i Åadunków, a komunikacja to proces porozumiewania siÄ ludzi na który skÅada siÄ ÅÄ
cznoÅÄ oraz umożliwienie porozumiewania za pomocÄ
transportu 2.Istota i relacja procesu przewozowego i procesu transportowego Relacja- proces przewozowy zawiera siÄ w procesie transportowym (Pr.transportowy jest szerszym pojÄciem) 3.Terminologia transportu kombinowanego (bimodalny, multimodalny, intermodalny, kombinowany).
ï· Multimodalny : z wykorzystaniem co najmniej 2 gaÅÄzi transportu ï· Intermodalny : przewóz multimodalny przy użyciu tej samej jednostki Åadunkowej lub pojazdu ï· Kombinowany : intermodalny, gdzie gÅ.czÄÅÄ przewozu wykonywana jest przez kolej, żeglugÄ ÅródlÄ
dowÄ
lub transport morski, a transport samochodowy wykorzystywany jest na poczÄ
tku i na koÅcu podróży pomiÄdzy miejscem zaÅadunku i wyÅadunku a najbliższÄ
stacjÄ
kolejowÄ
lub w promieniu 150 km od portu 4.Decoupling â istota i ocena realnego znaczenia Decoupling â idea rozerwania wzrostu gospodarczego i transportu Transport generuje PKD ale też koszty zewnÄtrzne Zmierzamy do tego aby PKD rosÅo a transport nie rósÅ. 5.PojÄcie i sposoby wyrażania transportochÅonnoÅci gospodarki narodowej. TransportochÅonnoÅÄ â zapotrzebowanie na transport Można jÄ
wyraziÄ :
ï· IloÅciowo â (praca przewozowa)- iloraz pracy przewozowej i wartoÅci produkcji gospodarki (PKB) ï· WartoÅciowo â (wartoÅÄ produkcji transportowej)- jako iloraz produkcji transportowej wyrażonej
wartoÅciowo wartoÅci produkcji gospodarki (PKB) 6.Istota poszczególnych postulatów transportowych (pojÄcie, sposób pomiaru) Postulaty dostÄpnoÅci czasowej:
ï· CzÄstotliwoÅÄ â wyrażana za pomocÄ
liczby odjazdów (kursów) w jednostce czasu
(…)
… czynników wzrostu rynku transportu lotniczego w Polsce
Migracja ludności w celach zarobkowych
Coraz większa podaż dobrych usług
Rozwój kontaktów biznesowych
Rozwój turystyki związany ze wzrostem dochodów polaków
Demonopolizacja rynku i wzrost znaczenia nowych przewoźników (nisko kosztowych)
Słabość alternatyw dla transportu lotniczego
…
… wyliczania średniego napełnienia i średniej odległości przewozu na podstawie
badań wielkości potrzeb przewozowych w miejskim transporcie zbiorowym (nie będzie)
9.Charakterystyka różnic pomiedzy preferencjami i zachowaniami komunikacyjnymi
Preferencje komunikacyjne to jest to czego od systemu transportowego oczekują użytkownicy i co faktycznie się
dzieje
Zachowanie komunikacyjne to jest szczegółowa charakterystyka popytu na usługi tr. pasażerskiego i chodzi o popyt
efektywny
10.Składniki i tendencje w kształtowaniu się modal split w metropoliach Europy
Modal Split – podział zadań przewozowych pomiędzy różne formy transportu miejskiego
Przejścia piesze
Rowery
Transport zbiorowy
Transport indywidualny (samochody)
Tendencje :
W Zach. Europie tr. zbiorowy ma niższy udział niż w Europie środkowej i wsch. Ale posiada tendencję
wzrostową.
W Europie środkowej i wsch. transport zbiorowy ma wyższy udział lecz ma tendencję spadkową
11.Substytucja w transporcie
Polega na tym ze poszczególne gałęzie transportu są względem siebie konkurencyjne i daje to możliwość
prowadzenia polityki transportowej.
W transporcie miejskim substytucja to transport zbiorowy i indywidualny.
12.Podział kosztów w transporcie
Zewnętrzne…
… samochodowy wykorzystywany jest na początku i na końcu podróży
pomiędzy miejscem załadunku i wyładunku a najbliższą stacją kolejową lub w promieniu 150 km od portu
4.Decoupling – istota i ocena realnego znaczenia
Decoupling – idea rozerwania wzrostu gospodarczego i transportu
Transport generuje PKD ale też koszty zewnętrzne
Zmierzamy do tego aby PKD rosło a transport nie rósł.
5.Pojęcie i sposoby wyrażania…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)