Ekonometria - laboratoria 3 Statgraphics

Nasza ocena:

5
Pobrań: 70
Wyświetleń: 1792
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Ekonometria - laboratoria 3 Statgraphics  - strona 1 Ekonometria - laboratoria 3 Statgraphics  - strona 2 Ekonometria - laboratoria 3 Statgraphics  - strona 3

Fragment notatki:



Temat: Zapoznanie się z programem Statgraphics, metoda analizy wariancji
Cele:
−Poznanie możliwości zastosowania metody analizy wariancji w odniesieniu do badania zjawisk ekonomicznych i gospodarczych.
−Zapoznanie się z podstawami teoretycznymi analizy wariancji.
−Przeprowadzenie procedury analizy wariancji z wykorzystaniem programu Statgraphics Plus.
−Zdobycie umiejętności praktycznego wykorzystania metody analizy wariancji w badaniach oraz interpretacji otrzymanych wyników językiem „menedżerskim”.

1. Przeprowadzenie analizy wariancji w programie Statgraphics.
Uruchamianie programu: menu „Start” → „Matematyka” → „Statgraphics Plus”
Wprowadzanie danych – dane wprowadzane są w kolumnach (każda kolumna dotyczy jednego zbioru danych/jednego zjawiska). W zależności od typu danych należy zmodyfikować typ kolumny:
− standardowo ustawiony jest typ zmiennej (kolumny) „Numeric” (dane liczbowe) – zmienne mierzalne, ilościowe,
− w przypadku gdy chcemy ustawić inny typ zmiennej należy zaznaczyć całą kolumnę (klikając jej etykietę) → wybrać z menu wywoływanego prawym klawiszem myszy opcję „Modify Column” → określić odpowiedni typ zmiennej: np.: „Character” – dla zmiennej niemierzalnej, jakościowej (np. w przypadku wprowadzania etykiet dla poziomów czynnika w analizie wariancji).

 
ekonometria, laboratoria III – zarządzanie, studia stacjonarne I stopnia, rok II 
 Laboratoria III  Temat: Zapoznanie się z programem Statgraphics, metoda analizy wariancji 
 Cele: 
− Poznanie  możliwości  zastosowania  metody  analizy  wariancji  w  odniesieniu  do  badania  zjawisk 
ekonomicznych i gospodarczych. 
− Zapoznanie się z podstawami teoretycznymi analizy wariancji. 
− Przeprowadzenie procedury analizy wariancji z wykorzystaniem programu Statgraphics Plus. 
− Zdobycie umiejętności praktycznego wykorzystania metody analizy wariancji w badaniach oraz interpretacji 
otrzymanych wyników językiem „menedżerskim”. 
 Materiały: 
− skrypt:  „Statystyka  i  ekonometria”  pod  redakcją  prof.  Z.  Łuckiego,  Uczelniane  Wydawnictwa  Naukowo-
Dydaktyczne AGH, Kraków 2008, 
− wykłady, 
− zadania i materiały zawarte w instrukcji.  PRZEBIEG LABORATORIÓW  1.  Zarys teoretyczny metody analizy wariancji jednoczynnikowej 
 Analiza wariancji 
 Zastosowanie  –  wykrywanie  różnic  pomiędzy  średnimi  w  kilku  populacjach  odpowiadających  poziomom 
(wariantom) czynnika branego pod uwagę w badaniu. 
 Wnioski – stwierdzenie czy brany pod uwagę w badaniu czynnik (najczęściej niemierzalny) ma (statystycznie) 
istotny wpływ na badane zjawisko. 
 Przykład zastosowania – firma produkująca  proszki do prania postanowiła sprawdzić czy rzeczywiście warto 
płacić  dodatkowo  za  miejsce  na  półkach  na  określonej  wysokości  w  supermarketach.  W  tym  celu  w  trzech 
jednakowych supermarketach jednej sieci handlowej w pewnym mieście wyeksponowała swoje produkty na 
półkach: 
•  dolnych – w supermarkecie pierwszym, 
•  na półkach  środkowych (na wysokości wzroku klientów) – w supermarkecie drugim, 
•  na półkach górnych – w supermarkecie trzecim. 
W  każdym  z  supermarketów  badano  następnie  wielkość  sprzedaży  proszku  przez  okres  miesiąca.  Dyrekcja 
firmy chciała stwierdzić, czy miesięczne średnie wielkości sprzedaży proszku w trzech supermarketach różniły 
się między sobą w związku z różnym sposobem ekspozycji towaru. W przypadku gdyby sposób ekspozycji nie 
powodował  różnic  w  wielkości  sprzedaży  proszku  dyrekcja  postanowiła  zaprzestać  dopłacania  sieci ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz