Egzekwowanie zakazów zawierania porozumień ograniczających konkurencję

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 567
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Egzekwowanie zakazów zawierania porozumień ograniczających konkurencję - strona 1 Egzekwowanie zakazów zawierania porozumień ograniczających konkurencję - strona 2 Egzekwowanie zakazów zawierania porozumień ograniczających konkurencję - strona 3

Fragment notatki:


System egzekwowania zakazów zawierania porozumień ograniczających konkurencję i
nadużywania pozycji dominującej tworzą instrumenty o charakterze publiczno- i prywatnoprawnym. W pierwszej z tych grup wyróżnić można środki administracyjne i karne. Najważniejszym prywatnym instrumentem egzekwowania prawa antymonopolowego jest
możliwość dochodzenia odszkodowania. W europejskim modelu najważniejsze znaczenie mają środki administracyjne (Prawo europejskie i państwa członkowskie UE). Niektóre kraje członkowskie podjęły niedawno
działania legislacyjne zmierzające do ułatwienia dochodzenia odszkodowania oraz wprowadziły sankcje karne. W prawie Stanów Zjednoczonych najistotniejsze są środki prywatne, a mniejszą rolę odgrywają instrumenty administracyjne. Istnieje możliwość pociągnięcia osób winnych
naruszenia prawa antymonopolowego do odpowiedzialności karnej. Egzekwowanie zakazów zawierania porozumień ograniczających konkurencję i nadużywania pozycji dominującej w prawie UE UNIJNE A KRAJOWE ORGANY OCHRONY KONKURENCJI W pewnym zakresie spraw unijne prawo antymonopolowe jest stosowane zarówno przez instytucje unijne, jak i krajowe. Dotyczy to szczególnie zagadnień uregulowanych w art. 101 i
102 TFUE - zmowy kartelowej i nadużycia pozycji dominującej. Zakres uprawnień państw
członkowskich obejmuje wydawanie decyzji:
• domagających się zaprzestania naruszenia
• zarządzających środki tymczasowe
• akceptujących zobowiązania
• nakładających grzywny lub okresowe kary pieniężne, lub inne kary przewidziane w
krajowych przepisach
Są jednak takie obszary, jak np. susbydia importowe i kontrola koncentracji przedsiębiorstw, w
których organy państw członkowskich wyłączone są ze stosowania unijnego prawa konkurencji.
Obwieszczenie Komisji z 27.04.2004r. Stanowi, że w ramach systemu równoległych kompetencji
do stosowania art. 101 i 102 TFUE sprawą może zajmować się:  jeden krajowy organ ochrony konkurencji, z ewentualną pomocą innych organów
krajowych
 kilka działających równolegle organów krajowych
 Komisja Europejska W większości spraw organ, który otrzymał skargę lub rozpoczął postępowanie z urzędu jest
właściwy do jej rozpatrzenia. Zmiana organu jest możliwa, gdy ten uzna się za niewłaściwy lub gdy
inny organ stwierdzi swoją właściwość.
30 Właściwość organu jest stwierdzona, gdy spełnione są kumulatywnie następujące przesłanki:
➢ umowa lub praktyka ma istotny rzeczywisty lub potencjalny ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz