Efekt synergiczny - podstawowy cel organizacji

Nasza ocena:

3
Pobrań: 161
Wyświetleń: 1085
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Efekt synergiczny - podstawowy cel organizacji  - strona 1

Fragment notatki:


Efekt synergiczny jako podstawowy cel organizacji.
Podstawowym sensem tworzenia i funkcjonowania wszystkich organizacji jest uzyskiwanie (podwyższanie) efektu synergicznego.
Efekt synergiczny oznacza iż całość uzyskuje większe efekty niż suma efektów działania jej pojedynczych części (2+2=5).
Wyróżniamy efekty synergiczne:
- nieznaczne (2+2=5) - kiedy system jest funkcjonalnie niezróżnicowany
- oraz efekt synergiczny znaczny (2+2=25)
Podsystem celów i wartości organizacji polega na tym, że każda organizacja musi mieć cel nadrzędny swojej działalności (funkcja genotypowa) a także cele rozwojowe wynikające z aspiracji właścicieli, kadry kierowniczej.
W skład wartości każdej organizacji wchodzi misja, wizja a także nadrzędne wartości kulturowe organizacji.
Z funkcji genotypowej wynikając zadania do realizacji przez poszczególne komórki a z celów rozwojowych wynikają cele strategiczne i działanie do realizacji związane z wdrażaniem strategii.
Podsystem techniczny: - technika i technologia wg Leavita - zasoby fizyczne i techniczne środki działania
- ziemia, budynki, budowle, maszyny, urządzenia, wyposażenie i sprzęt administracyjno - biurowy, sprzęt informatyczny itp.
Podsystem struktury - wewnętrzna budowa organizacji - rozmieszczenie poszczególnych zasobów rzeczowych i ludzkich w czasie i przestrzeni czyli organizacja w znaczeniu atrybutowym.
Podsystem psycho - społeczny - to nie tylko ludzie jako różnego rodzaju pracownicy (umysłowi i fizyczni, bezpośrednio o pośrednio produkcyjni czy pracownicy administracyjno - biurowi) jako siła fizyczna. Podsystem psycho - społeczny to przede wszystkim ich kwalifikacje (kompetencje), doświadczenie, motywacje ale także sympatie i antypatie, poglądy społeczne i klimat organizacyjny.
Podsystem zarządzania pełni nadrzędną rolę w organizacji. Pełni rolę zarówno sterującą, regulującą i koordynującą procesy bieżące w organizacji ( aby prawidłowo funkcjonowała i realizowała swoje zadania bieżące) ale także, a może przede wszystkim pełni role rozwojowe.
Skład podsystemu zarządzania: cele i zadania poszczególnych stanowisk kierowniczych; kierownicy na różnych szczeblach organizacji z ich nastawieniem motywacyjnym i kompetencjami techniczne środki ich działania oraz style, metody, techniki i kultura zarządzania.
Podsystem zarządzania jest odpowiedzialny za rozwój organizacji, jest tzw. Akceleratorem rozwoju organizacji.
Wszystkie te elementy oddziałują na siebie wzajemnie tworząc organizację w znaczeniu atrybutowym i rzeczowym.
Otoczenie organizacji. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz