Edukacja zdrowotna - opracowanie pytań

Nasza ocena:

3
Pobrań: 721
Wyświetleń: 3213
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Edukacja zdrowotna - opracowanie pytań - strona 1 Edukacja zdrowotna - opracowanie pytań - strona 2 Edukacja zdrowotna - opracowanie pytań - strona 3

Fragment notatki:

Koncepcja cyklu uczenia się przez doświadczanie i jej przydatność w edukacji zdrowotnej. Wyjaśnić rolę ucznia i nauczyciela. Cykl uczenia się przez doświadczenie jest częścią teorii uczenia się przez doświadczenie opracowanej przez D. A. Kolba (1984) i zakłada, że wiedza tworzona jest w procesie odbierania i przetwarzania informacji płynących z doświadczenia. Cykl składa się z 4 etapów:
Konkretne doświadczanie - otwarcie się i zaangażowanie w doświadczenie
Refleksyjna obserwacja - nadawanie znaczeń i ocena doświadczeń
Abstrakcyjna konceptualizacja - uogólnianie obserwacji, dostrzeganie zależności, tworzenie teorii
Aktywne eksperymentowanie - wykorzystanie teorii w rozwiązywaniu nowych problemów
Etapy te pojawiają się cyklicznie (…1, 2, 3, 4, 1, 2, …) powtarzają się. Jednocześnie przechodzenie z etapu na etap i pełne wykorzystanie możliwości, jakie każdy z nich niesie jest trudne, ponieważ wymaga to odmiennych sposobów funkcjonowania, rozumowania (raz abstrakcyjnego, raz konkretnego, raz obserwacji, raz abstrahowania). W edukacji zdrowotnej kolejne etapy prezentują się następująco:
Doświadczanie - odwoływanie się do własnych odczuć i ich analiza w czasie pracy indywidualnej lub w małych grupach
Refleksja i dyskusja - autorefleksja, a następnie wymiana opinii w grupie na temat doświadczeń Pogłębianie, porządkowanie i korekta wiedzy - wykład lub lektura mini wykładu porządkującego informacje
Własne eksperymentowanie - planowanie zastosowania uzyskanej wiedzy, a następnie wykorzystanie jej w codziennym życiu
Warunki skuteczności:
Uczeń: otwarty, gotowy na nowe doświadczenia, kreatywność, komunikatywność, uczestnictwo w całym cyklu (4 etapy)
Nauczyciel: przewodnik (a nie ekspert), pozwalający na własną ekspresję, uwzględniający różnice stylów uczenia się uczniów, prowadzenie całego cyklu (4 etapy), otwartość i komunikatywność, dobra organizacja. Znaczenie i sposoby rozpoznawania potrzeb uczących się w zakresie edukacji zdrowotnej Diagnoza potrzeb w edukacji zdrowotnej ma ogromne znaczenie, jako że różne grupy rozpoczynają edukację zdrowotną z różną wiedzą wyjściową. Opracowanie programu, który odpowiada potrzebom uczestników daje szansę na wzbudzenie zainteresowania, a to pozwala wierzyć, że w przyszłości zastosują zdobytą wiedzę w swoim codziennym życiu i chętniej poszukiwać będą nowych informacji dziedzinie zdrowia.
Jedną z metod badania potrzeb jest PROCEDE-PROCEED („Przed-Po” L. W. Green i M. W. Kreuter 1991): uwzględnia 5 aspektów diagnozy: społeczną, epidemiologiczną, behawioralno-środowiskową, edukacyjno-organizacyjną, polityczno-administracyjną.


(…)

…: pomiar ciśnienia tętniczego krwi, pomiar stężenia cholesterolu we krwi, badania w profilaktyce raka sutka ( mammografia), , badania cytologiczne itp.
Zachowania ryzykowne dla zdrowia
Używanie substancji psychoaktywnych
Palenie tytoniu
Spożywanie alkoholu
Ryzykowne zachowania seksualne - w życiu seksualnym mogą występować zachowania wiążące się z ryzykiem zakażenia chorobami przenoszonymi drogą płciową
… codziennych i czasopismach można znaleźć różnorodne informacje i porady dotyczące zdrowia, wydawane są czasopisma poświęcone wyłącznie zdrowiu i chorobie : „Medycyna dla Ciebie”, „Samo zdrowie”, „Żyj zdrowo i aktywnie”.
Reklama „zdrowych” produktów, np. pasty do zębów, mleka, ciemnego pieczywa, ulotki na temat żywienia niemowląt, poradniki zdrowego żywienia.
Informacje i dyskusje na tematy zdrowotne na tle…
… zdrowia:
Jednostki - najczęściej dokonuje jej się w celu diagnozowania ewentualnych zaburzeń i chorób lub tez w orzecznictwie lekarskim do wykonywania określonej pracy, uprawiania sportu;
Zbiorowości - społeczeństwa (narodu) i różnych jego grup (kategorii społecznych), np. dzieci, kobiet, osób starszych. Zdrowie zbiorowości jest pojęciem abstrakcyjnym i nie jest prosta sumą zdrowia jej członków. W ocenie…
… lub bardzo źle.
3. Zmiany sposobu żywienia
racjonalne odżywianie- spożywanie pokarmów bogatych w witaminy i substancje ożywcze potrzebne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu
spożywanie pięciu posiłków dziennie, nie przejadanie się i nie podjadanie między posiłkami
ograniczenie spożywania tłuszczów zwierzęcych oraz jedzenia typu ,, fast food''
włączenie do swojej diety owoców, warzyw i produktów…
…), pojęcie abstrakcyjne, 1sze definicje : Hipokrates (V-IV w. p.n.e.) => zdrowie i choroba zależą od 4 płynów: krwi, śluzu, żółtej żółci, czarnej żółci
definicje profesjonalne:
Zdrowie jest stanem pełnego dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego, społecznego, a nie wyłącznie brakiem choroby lub niedomagania (ułomności) - WHO 1946 (ta def. jest ok. bo zwraca uwagę na: zdrowie jako stan pozytywny…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz