Kompetencje i cechy osoby prowadzącej edukację - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 252
Wyświetleń: 1400
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kompetencje i cechy osoby prowadzącej edukację - omówienie - strona 1 Kompetencje i cechy osoby prowadzącej edukację - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

Kompetencje i cechy jakie powinna posiadać osoba prowadząca edukację zdrowotną
Dwie grupy zawodowe zajmują się nauczaniem edukacji zdrowotnej - pracownicy medyczni i nauczyciele. Ich kompetencje :
pracownicy medyczni
nauczyciele i inne osoby pracujące z dziećmi i młodzieżą
wiedza medyczna
Szeroka
powierzchowna przygotowanie w zakresie dydaktyki
Niedostateczne
bardzo dobre
ograniczenia
Często zbyt wąsko rozumieją edukację zdrowotną - jako przekazywanie pacjentom rad, co jak powinni zachowywać się w zdrowiu i chorobie. Tendencja do moralizowania, nadużywanie techniki „straszenia”, tworzą dystans (ekspert - laik);
poczucie niekompetencji
Silnie zakorzenione w społeczeństwie polskim przekonanie, że „od zdrowia jest służba zdrowia”, czego efektem są niedostatki w przygotowaniu i gotowości nauczycieli do realizacji edukacji zdrowotnej.
Zmiana roli nauczającego i uczącego się
nauczający - od eksperta do przewodnika, modeluje pożądane postawy i zachowania zdrowotne
uczący się - od „białej karty” do uznania jego wiedzy i wcześniejszych doświadczeń jako podstawy do uczenia; od roli biernej (nauczany) do czynnego uczestnictwa w uczeniu się
Kompetencje osób prowadzących edukację zdrowotną :
55-60% polskich nauczycieli ocenia, że są dobrze przygotowani do realizacji edukacji zdrowotnej w szkole,
wiedza o:
zdrowiu i czynnikach je warunkujących
profilaktyce najczęstszych problemów zdrowotnych i społecznych dzieci i młodzieży
procesie edukacji zdrowotnej w szkole i przedszkolu
promocji zdrowia ze szczególnych uwzględnieniem szkoły promującej zdrowie
umiejętności :
diagnozowania potrzeb uczniów w zakresie edukacji zdrowotnej i planowania na tej podstawie jej programu, z wykorzystaniem wiarygodnych źródeł informacji (programy autorskie lub wybór istniejących programów)
współdziałania w realizacji szkolnego programu edukacji zdrowotnej i programu profilaktyki
stosowania metod wspierających aktywność i uczestnictwo uczniów oraz tworzenia atmosfery sprzyjającej uczeniu się i dobremu samopoczuciu
motywowania uczniów do troski o zdrowie i wspierania ich w tych działaniach
ewaluacji procesu i wyników prowadzonej przez siebie edukacji zdrowotnej
postawa, którą charakteryzuje :
przekonanie, że zdrowie jest wartością dla człowieka oraz zasobem dla społeczeństwa
gotowość do tworzenia wzorców zachowań zdrowotnych dla uczniów
otwartość na potrzeby innych, empatia, autentyczność, szacunek
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz